Vilken Ferrari?
För mig finns det en och bara en:
F 40 !
Det mesta av nyare Ferrari är mest för posörer !
430 blir ju slagen av nya M5 i det mesta. För att inte tala om
M6. Fast i valet mellan de tre alternativen hade jag säkert röstat rött.
Om valet gäller rena racingbilar då håller jag med föregående talare,
Dino V6 (tror att den heter 206, en sådan som Dieden körde ner i bäcken på Knutstorp Ring) eller en P4.
Om nu någon skulle få för sig att jag är avundsjuk på alla Ferrari-ägare så vill jag bara säga att det är en helt korrekt analys. Det är helt underbart vackra bilar överlag och motoljudet, både i V8 och V12 är underbart. Men det kanske är bilar som är häftigare att äga än att köra ??
hälsn
Lasse H
F 40 !
Det mesta av nyare Ferrari är mest för posörer !
430 blir ju slagen av nya M5 i det mesta. För att inte tala om
M6. Fast i valet mellan de tre alternativen hade jag säkert röstat rött.
Om valet gäller rena racingbilar då håller jag med föregående talare,
Dino V6 (tror att den heter 206, en sådan som Dieden körde ner i bäcken på Knutstorp Ring) eller en P4.
Om nu någon skulle få för sig att jag är avundsjuk på alla Ferrari-ägare så vill jag bara säga att det är en helt korrekt analys. Det är helt underbart vackra bilar överlag och motoljudet, både i V8 och V12 är underbart. Men det kanske är bilar som är häftigare att äga än att köra ??
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
328 som en vackrare (kanske en av dom vackraste) men lite undermotoriserad, inte kul att ha en ferrari & bli ifrån åkt av en hottad Golf...
Lite åsikter från mig....
[/quote]
Vi får inte glömma att 1986-1989 när 328:a byggdes var den snabb och långt ifrån undermotoriserad om man jämför med bilar från den tidpunkten.
Idag blir ju 80-talets Superbil F40 ifrån åkt av Ferraris "minsting" bil F430
Tala om utveckling
Lite åsikter från mig....

Vi får inte glömma att 1986-1989 när 328:a byggdes var den snabb och långt ifrån undermotoriserad om man jämför med bilar från den tidpunkten.
Idag blir ju 80-talets Superbil F40 ifrån åkt av Ferraris "minsting" bil F430

Tala om utveckling

F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Ni får missförstå mig rätt !Joakim wrote:Frånkörd av en hottad golf, njä. 328an har 270 hk på ca 1400kg något som ingen hottad golf kommer i närheten. Den är jämnsnabb med Esprit SE och S4 så jag vet inte varför denna bil anses så långsam????, Lotusen anses ju snabb på detta forum..
Jag menade inte att klanka ner på 328, det ä en underbar bil, MEN jag tycker att utseendet lovar mer prestanda än bilen levererar. Helt klart så va bilen vass i jämförelse med dåtidens personbilar.
Däremot så har det hänt mkt med dagens personbilar, ex min förra helt standard BMW kombi hade 286 hk & utan tvekan så skulle den klara en duell mot en 328 galant. Å i ärlighetens namn så får även Espriten en match med samma personbil.
En kollega kör riskokare modell Impreza STI med kraftigt modifierad motor, den bänkades förra veckan till 450 hk. Min Esprit har inte en suck mot den bilen varken rakt fram eller när de svänger. Men när man tittar på dom så vinner Espriten handsdown, jag skulle inte byta mot Imprezan, min bil har personlighet & själ...
Sportbilar är inte bara toppfart & acc, de är sååå mkt mer, det handlar om en känsla som man inte kan ta på, ett leeende som man får på sina läppar varje gång man sätter sig bakom ratten, minnen som dyker upp i huvudet när man ser ett foto, känslan av absolut kontroll när man kör dom, vackra linjer, härliga dofter av skinn & avgaser och underbart motorljud, de ä ju därför vi tycker som vi gör om våra älskade lotusar...
Allt jag ville säga va bara att jag tycker 328 idag känns lite undermotoriserad & de står jag för...

Å jag skulle gärna äga en trots det....
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Rickard !
Jag delar helt din uppfattning om sportbilar. Väl beskrivet dessutom.
Sen tror jag inte att du har fel heller vid jämförelsen mellan Golf
och Ferrari 328. En välpreppad Golf, helt rensad invändigt och med rätt däck och ca 180 hkr (ingen omöjlighet alls, med V6 motorn betydligt mer) väger inte mycket mer än en 111R. Träffat flera Golf-förare som har bilar som väger ca 900 kg. Ferrarin må ha 270 hkr, men bromsarna hänger nog inte med på bankörning. Sedan rent psykologiskt är det kanske lättare att satsa tufft på bana med en gammal trimmad Golf än med en ikon som 328 ? Men detta resonemang gäller ju bara prestanda. Som Rickard redan sagt så är det mer med i ekvationen. Jag blir hellre sist i en 328 än segrare i en Golf.
För att ytterligare höja temperaturen i diskussionen så vill jag ställa frågan: "Vilken är mest sportbil av BMW M3 eller A-H Frog Eye "?
Eller för att anpassa frågan till detta forum: "Mellan Lotus Elan eller M-B 500 AMG ?".
hälsn
Lasse H
Jag delar helt din uppfattning om sportbilar. Väl beskrivet dessutom.
Sen tror jag inte att du har fel heller vid jämförelsen mellan Golf
och Ferrari 328. En välpreppad Golf, helt rensad invändigt och med rätt däck och ca 180 hkr (ingen omöjlighet alls, med V6 motorn betydligt mer) väger inte mycket mer än en 111R. Träffat flera Golf-förare som har bilar som väger ca 900 kg. Ferrarin må ha 270 hkr, men bromsarna hänger nog inte med på bankörning. Sedan rent psykologiskt är det kanske lättare att satsa tufft på bana med en gammal trimmad Golf än med en ikon som 328 ? Men detta resonemang gäller ju bara prestanda. Som Rickard redan sagt så är det mer med i ekvationen. Jag blir hellre sist i en 328 än segrare i en Golf.
För att ytterligare höja temperaturen i diskussionen så vill jag ställa frågan: "Vilken är mest sportbil av BMW M3 eller A-H Frog Eye "?
Eller för att anpassa frågan till detta forum: "Mellan Lotus Elan eller M-B 500 AMG ?".
hälsn
Lasse H
En välpreppad Golf, helt rensad invändigt och med rätt däck och ca 180 hkr (ingen omöjlighet alls, med V6 motorn betydligt mer) väger inte mycket mer än en 111R.
Om man bygger racebil av 328n bör man få 288 gto( det är vad ferrari byggde iallafall) vilket nog får golfen att verka vek, inredning eller inte..
Jämför äpplen och äpplen annars blir den otroligt fånigt.
328an är en MKT snabb bil som klarar av den klassiska 0-100 under 6 sekunder och toppar lite under 270 kmh. Jag vet ingen golf som kommer i närheten av dessa prestanda i standard skick ens idag.. Snabbaste golfen hittils är golf r32: 0-100 km/h på 6,6 sekunder och toppfart 247 vilket ju får den 15år äldre ferrarin att verka långsam????
Ursäkta att jag blir lite putt men ibland blir man bara så himla trött...

Om man bygger racebil av 328n bör man få 288 gto( det är vad ferrari byggde iallafall) vilket nog får golfen att verka vek, inredning eller inte..
Jämför äpplen och äpplen annars blir den otroligt fånigt.
328an är en MKT snabb bil som klarar av den klassiska 0-100 under 6 sekunder och toppar lite under 270 kmh. Jag vet ingen golf som kommer i närheten av dessa prestanda i standard skick ens idag.. Snabbaste golfen hittils är golf r32: 0-100 km/h på 6,6 sekunder och toppfart 247 vilket ju får den 15år äldre ferrarin att verka långsam????
Ursäkta att jag blir lite putt men ibland blir man bara så himla trött...

joakim
SE highwing
SE highwing
Joakim !
Du må tycka det är fånigt om du vill, men jag tycker faktiskt det är intressant att jämföra olika bilars prestanda. Även när både koncept och pris skiljer väldigt mycket. Men ärligt talat tror jag att du övervärderar 328:ans prestanda !
hälsn
Lasse H
Du må tycka det är fånigt om du vill, men jag tycker faktiskt det är intressant att jämföra olika bilars prestanda. Även när både koncept och pris skiljer väldigt mycket. Men ärligt talat tror jag att du övervärderar 328:ans prestanda !
hälsn
Lasse H
Joakim !
Glömde en kommentar. Om du läst mitt tidigare inlägg (du har ju trots allt citerat det) så kunde du se att jag pratade om en välpreppad Golf med ca 180 hkr och 900 kg. Var fick du standard ifrån !!?? Du kanske var trött ?
En sådan Golf kan bevisligen genera på pappret mycket mer potenta maskiner. Inklusive Ferrari 328.
hälsn
Lasse H
Glömde en kommentar. Om du läst mitt tidigare inlägg (du har ju trots allt citerat det) så kunde du se att jag pratade om en välpreppad Golf med ca 180 hkr och 900 kg. Var fick du standard ifrån !!?? Du kanske var trött ?
En sådan Golf kan bevisligen genera på pappret mycket mer potenta maskiner. Inklusive Ferrari 328.
hälsn
Lasse H
- TinoCarrasco
- Stamgäst
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Finns det någon biltillverkare som har byggt så många dröm bilar som Ferrari ?
Om jag fick välja, svårt en dröm vore en 250GTO men dom är så dyra så det är helt omöjligt och sen vet jag inte om jag skulle våga köra den
Då är det kanske bättre att titta på275GTB, den är ändå ganska lik GTO;n
Eller varför inte en 512BBI, 250GT berinetta, 365GTC/4, 400/412 tex.
Det finns fler.
Men hjärtat bankar för min kära EXCEL
Må gott.
Patrik.
Om jag fick välja, svårt en dröm vore en 250GTO men dom är så dyra så det är helt omöjligt och sen vet jag inte om jag skulle våga köra den

Då är det kanske bättre att titta på275GTB, den är ändå ganska lik GTO;n
Eller varför inte en 512BBI, 250GT berinetta, 365GTC/4, 400/412 tex.
Det finns fler.
Men hjärtat bankar för min kära EXCEL

Må gott.
Patrik.
Den del av min hjärna som arbetar med Ferrari (5 % eftersom 95 % arbetar med Lotus) säger mig att en 355 Spider är den bil jag skall ha om jag skulle vara märkesotrogen. Mycket läcker med härligt ljud!
Per-Ola
Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Per-Ola !
Visst är ljudet av en Ferrari flat-plane crank V8 helt otroligt. Minns med välbehag när jag av en Lotusvän bjöds på en åktur i hans sprillans nya 360 Modena ett antal varv runt Knutstorp. Ljudet när vi från drygt 190 km/t på sexans växel paddlade oss ner till trean under maximal inbromsning och sedan hård acceleration genom dubbelkurvan.
Lotus V8 är ju av samma typ, men saknar det där speciella ljudet.
Det var roligt att notera att den där dagen på Knutstorp så kunde man dela in närvarande personer som tillhörande endera av två grupper;
1. de som föredrog Ferrarins högvarviga tjut 2. de som tyckte bättre om amerikanska V8:ors bröl.
Själv tillhör jag definitivt grupp 1 !
Men en Porsche V6 boxermotor med sportavgas låter heller inte illa.
Fast vilket som är vackrast är väl som att jämföra Verdi med Wagner ?
hälsn
Lasse H
Visst är ljudet av en Ferrari flat-plane crank V8 helt otroligt. Minns med välbehag när jag av en Lotusvän bjöds på en åktur i hans sprillans nya 360 Modena ett antal varv runt Knutstorp. Ljudet när vi från drygt 190 km/t på sexans växel paddlade oss ner till trean under maximal inbromsning och sedan hård acceleration genom dubbelkurvan.
Lotus V8 är ju av samma typ, men saknar det där speciella ljudet.
Det var roligt att notera att den där dagen på Knutstorp så kunde man dela in närvarande personer som tillhörande endera av två grupper;
1. de som föredrog Ferrarins högvarviga tjut 2. de som tyckte bättre om amerikanska V8:ors bröl.
Själv tillhör jag definitivt grupp 1 !
Men en Porsche V6 boxermotor med sportavgas låter heller inte illa.
Fast vilket som är vackrast är väl som att jämföra Verdi med Wagner ?
hälsn
Lasse H
Förstår fortfarande inte hur folk resonerar när dom säger att den ena bilen har bättre prestanda än den andra, man kan ju inte preppa den ena bilen sen låta den andra vara original och jämföra. Ska nån preppas så ska bägge det, annars anser jag inte att man kan jämföra. Om jag preppar en gammal micra från 83 med konstens alla regler kan den också åka ifrån en Ferrari och en "välpreppad golf".
Mattias