Vilken Ferrari?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
DJ
Moderator

Post by DJ »

greger wrote:Förstår fortfarande inte hur folk resonerar när dom säger att den ena bilen har bättre prestanda än den andra, man kan ju inte preppa den ena bilen sen låta den andra vara original och jämföra. Ska nån preppas så ska bägge det, annars anser jag inte att man kan jämföra. Om jag preppar en gammal micra från 83 med konstens alla regler kan den också åka ifrån en Ferrari och en "välpreppad golf".
Jag har en viss förståelse att man kan resonera vad som är mest "bang for the buck"

En golf behöver kanske 20000 kr extra för att komma upp i 280 hk (baserat på en 1.8T) om man är lite händig och köper delar utomlands.
Sen kastar man ur allt som väger i onödan.

Att trimma en ferrari kostar både skjortan i trimkostnad plus att andrahandsvärdets utveckling blir mer osäkert.

Många har råd att rasa en golf, få har råd att rasa en ferrari.

Daniel
Lotuslös :(
greger
Stamgäst

Post by greger »

Isåfall åker man V8 och lägger ut 20,000 på den, piskar det mesta.
Men det går ju inte att jämföra prestanda. Tycker även att det är fel att jämföra en tysk traktor mot sportbil, jag står på mig, ska det jämföras ska det vara på lika grunder.
Mattias
Atariman
Forumberoende

Post by Atariman »

greger wrote:Isåfall åker man V8 och lägger ut 20,000 på den, piskar det mesta.
Men det går ju inte att jämföra prestanda. Tycker även att det är fel att jämföra en tysk traktor mot sportbil, jag står på mig, ska det jämföras ska det vara på lika grunder.
Om det är ngt som i sammanhanget ska ses som traktor så är det väl snarast någon klossig amerikanare med V8. Det var ju det där med chassi igen... :steer:
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Nu tycker jag att denna tråden helt har slaktats, synd på en väldigt kul tråd !  :nono:

Å jag får väl själv ta på mig en del av skulden för det genom att hävda att en 328 ä undermotoriserad.

Kanske ska vi hugga av tråden & skapa en ny om hurvida en 328 är undermotoriserad eller inte & ifall det är ok att jämföra en trimmad golf med en lamborghini så kan vi låta denna tråd handla om det som den va tänkt att göra, nämligen vilka ferrari modeller vi skulle föreda.

Ber om ursäkt till Micke "lotus" vars tråd vi har förstört...  :bow:

:beer:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Måste erkänna att jag inte förstår Greger som säger att man inte kan jämföra. Visst kan man det ! Och det sker sådana jämförelser dagligen och stundligen. Kanske inte alltid på rättvisa grunder, men ändå. Och med bilen avställd och i vintergaraget så tycker jag att det kan vara roligt att resonera lite om olika bilar. Men att säga att det inte går att jämföra en standard Ferrari med en standard Golf gör mig förbryllad. Skulle det vara orättvist ? I så fall mot vem ? Mot en bil med en hingst i fronten, en minst sexsiffrig prislapp och 260 - 270 hästar ur en V8 ? Eller mot en bil som begagnad kostar sannolikt mindre än vad en uppsättning däck till Ferrarin och med en liten fyra i fronten ?
På en banträff är det som Daniel skriver Bang for bucks ! Lita på att killen i den lättade och trimmade Golfen jämför sin bil mot Ferrarin som han just spöade på banan !

Undrar vilken V8 som Greger tänker på när han menar att 20.000:- gör att den spöar allt ? Ellar var den spöar allt ? Även när det svänger ?
Var det en Micra med V8:a ? :-D

Men tack till Daniel och Krister !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Lasse H wrote:Måste erkänna att jag inte förstår Greger som säger att man inte kan jämföra. Visst kan man det ! Och det sker sådana jämförelser dagligen och stundligen. Kanske inte alltid på rättvisa grunder, men ändå. Och med bilen avställd och i vintergaraget så tycker jag att det kan vara roligt att resonera lite om olika bilar. Men att säga att det inte går att jämföra en standard Ferrari med en standard Golf gör mig förbryllad. Skulle det vara orättvist ? I så fall mot vem ? Mot en bil med en hingst i fronten, en minst sexsiffrig prislapp och 260 - 270 hästar ur en V8 ? Eller mot en bil som begagnad kostar sannolikt mindre än vad en uppsättning däck till Ferrarin och med en liten fyra i fronten ?
På en banträff är det som Daniel skriver Bang for bucks ! Lita på att killen i den lättade och trimmade Golfen jämför sin bil mot Ferrarin som han just spöade på banan !

Undrar vilken V8 som Greger tänker på när han menar att 20.000:- gör att den spöar allt ? Ellar var den spöar allt ? Även när det svänger ?
Var det en Micra med V8:a ? :-D

Men tack till Daniel och Krister !

hälsn
Lasse H
Gör en sista urspårning i denna tråden...

Kan inte låta bli... :(

Dessutom (nu är jag elak) så är väl prestanda siffrorna för 328 lite "generösa" har jag en känsla av, som för många andra bilar Esprit inräknad.
Å ni som inte gillar att jag kallar den underbara bilen 328 för undermotoriserad & tycker att jag ä dum som jämför med modernare bilar osv, jämför gärna med en dåtida eller för den skull även en äldre Porsche 928. Det va en bil som för sin tid va extrem långt fram & nytänkande & allt annat än undermotoriserad & vars prestanda siffror höll vad dom lovade.
Felet eller vad man ska kalla det med en 328 är väl att den byggde på en mkt äldre konstruktion som mot slutet av dess karriär va ganska åldrad.

Å jag håller med Lasse till 100 % "bang 4 the buck" ä ju de som räknas i verkligheten å på ex en banträff.
Kan intyga att jag får måååånga gliringar ifrån kollegor & vänner vars bilar hänger av min Esprit, i deras ögon är deras bilar "bäst".
Jag ser ju det på ett annat sätt, jag ser ju min bil som en sportbil & bedömmer inte den bara efter hur fort den går utan jag väger ju in "sportbils-känslan" också.
Jämför man Ferrari 328 med ex Esprit S3 så tycker jag inte att S3:an känns undermotoriserad, den bilen är inte så snabb i dagens mått mätt, men på sin tid va den snabb & hade grymma vägegenskaper, den höll va dden lovade när man tittade på den.

Nu lovar jag att inte skriva mer i denna tråd !

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

vill bara inlägga att det är så mycket mer än vad bilarna gör på pappret. Att jämföra en hottad golf med en ferrari känns rätt meningslöst om man skall blanda in alla faktorer.

Vi har ju designen också, att komma ut i garaget och se på sin ferrari jämfört att gå ut och kolla på sin golf går ju inte att jåmföra.

En ferrari kommer alltid vara en ferrari och allt som hör till det legendariska namnet precis som med Lotus. En Golf däremot :-D

Glömde en av mina favoriter testarossan, snacka om bred bil :-D
Mikael, Fisker Karma
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Mikael !

Visst har du rätt på sätt och vis när du säger att det är meningslöst att jämföra. Men det finns ganska så mycket som är meningslöst, men kul. Jag kan tycka att gå runt en hel dag för att försöka slå ner en liten boll i ett antal hål i en gräsmatta är meningslöst. Men jag tror inte att golfaren håller med. Min fru tycker att rejsing (eller runtirunti som hon kallar det) är meningslöst. Enkelt uttryckt är hon och jag ej helt överens i den frågan.

Men om man tittar tillbaka ett antal år och kollar vilka prestanda som man då tyckte var bra och vilka krav vi ställer i dag, så ser man vilken utveckling det varit. Min favoritmorbror köpte någon gång på sextiotalet en Ford Cortina GT. Jag var då knappt tonåring. Bilen gjorde 0-100 på strax over 14 sek. Kan fortfarande komma ihåg hur snabbt det kändes när jag åkte med min morbror. Ferrari 250 GTO var på sin tid en makalöst snabb bil och som byggdes för tävlingsbanan. Den blir idag klart frånåkt i accelerationen av min Lotus Elise. Ja, till och med av en vissa SUVar ex BMW X5 och Subaru Forester 2,5 XT. Och de exemplen är inte ens de snabbaste bland "jeeparna".
Undrar hur fort det ska gå om 10 år för att vi fortfarande ska tycka att det kittlar i magen ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Lasse H wrote: Undrar hur fort det ska gå om 10 år för att vi fortfarande ska tycka att det kittlar i magen ?

hälsn
Lasse H
När en standardfamiljebil går snabbare än en F1-bil kan det inte kittla mycket mer :steer:
Kommer biltillverkarna att bygga sportbilar i framtiden som går lika snabbt som en F1 bil 0-100 på ca 2 sek. vi är ju idag bara ca 1.5 sek. ifrån detta.
Tänk vad Formel 1 kommer att bli billigt att köra när man kan köpa en superbil istället för en F1 att tävla med. :-D
Obs! Jag spårade ut i min egen topic. :shock:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Post Reply