Ett pikant inslag i den annars jämngrå massan av japanska bilar. Den senaste modellen R43 lades ner 2002. Ersättaren kommer 2007 och utvecklas enligt Nissanchefen Carlos Gohsn för att ta plats bland världens bästa sportbilar. Lotus utvecklar chassit. Räkna med aktiv fjädring, fyrhjulsdrift och en turboförsedd V6 på 350 hk.
Kan man kanske hoppas på att en kommande Esprit blir 4 hjulsdriven !!!?
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Är fyrhjulsdriften något att hoppas på för en kommande Lotus ? Är tyngre, sämre vändradie, styrningen okänsligare, stjäler kraft, mer komplicerat och därmed dyrare. Är väl ingen fördel på torr asfalt, eller ....?
hälsn
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Lars_Hansson wrote:Är fyrhjulsdriften något att hoppas på för en kommande Lotus ? Är tyngre, sämre vändradie, styrningen okänsligare, stjäler kraft, mer komplicerat och därmed dyrare. Är väl ingen fördel på torr asfalt, eller ....?
Jag hade exakt samma åsikt som du (trots att jag kört flera mkt potenta 4 hjulsdrivna bilar) fram tills jag fick köra Lamborghini Gallardo !
Då ändrade jag mig helt, det va den bästa vägvagn jag har upplevt...
Lotus brukar ju dessutom vara duktiga på att viktbespara så jag skulle verkligen tycka om en 4 hjulsdriven Esprit.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min erfarenhet av 4x4 är inte stor. Fast jag har en Subaru som bruksbil. Nu tror jag precis som du att Lotus säkert kan bygga en riktigt bra sportvagn med fyrhjulsdrift, men frågan är om den blir BÄTTRE än bakhjulsdrivet ?
Hälsn
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Om bilen blir som på disse bildene synes jeg den ser skikkelig lekker ut, jeg Den knuser ihvertfall de naturlige konkurrentene RX-8, Z4 Coupé, 345Z o.s.v. på design etter min mening.
Ser som sagt "tam" ut - och varför har de byggt den så hög? Ser ju ut som om den går/rullar på styltor eller i högklackat...
Designmässigt är det här helt klart ett steg bakåt jämfört med Elise/Exige och framförallt Esprit.
Jag är övertygad om att ni, precis som jag, ofta har upplevt att bilar som ser trista ut på bild är bättre i verkligeheten och ibland tvärt om. Ett exempel på det andra är väl Ferrari 612 Scaglietti som är rätt ok på bild, men som i verkligheten är oproportiornelig och direkt ful. (nu drar jag väl på mig sura kommentarer från Ferrari-dyrkare !) Förhoppningsvis är nya Europan ett exempel på motsatsen, dvs där verkligheten överträfffar bilden. Men frånsett det exteriöra så menar jag att den saknar två cylindrar och en liter !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Designen kan man ju tycka vad man vill om, en del vill ha röda bilar andra grön/gula, en fråga om mognad för att vara lite spydig...
Lotus som de flesta biltillverkarare lägger ju ut en del produktion efter egen design och spec. till diverse underlev.
En sådan finns ganska norrut, vrid Skåne 180 grader + 5 tim. körtid NO, så hamnar du på en ort där det tillverkas sk. crashpads, dvs instrumentbrädor som är bra för oss, som har oturen att imellanåt stöta imot något hårt, när vi färdas i hög hastighet.
Där finns idag diverse '' prototyp-brädor'' med Lotus - signum.
dessa''chrashpads'' är ganska stora, bredden som en Esprit men betydligt djupare, har endast sett dem på bild från ett foto från mob.tel.
Verkar ju spännande, eller hur ??
Kan nämnas att företaget tillverar 'pads'' för BMW-AUDI mm.
Vad det gäller motor; använd V8:an från Esprit'en ,som är klockren,kompakt,lätt,och tillförlig om den sköts väl, istället för att fantisera om Japanfix, be happy och Merry Christmas......
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.