Nya modellen från Lotus?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Post by Rickard »

TPR wrote:Effektuppgiften på 200 hk från en Toyota turbomotor låter oxå lite konstigt. Det ger den ju redan idag utan turbo.
/Thomas
Det står ju även i texten att man har två GM maskiner md i åtankarna, en 2,2 liters fyra & en 3,6 liters 6:a.

Tycker bilen ser skit fräsh ut, lite som den "nya" Nissan 350 Z, fast man slipper köra japanskt... :lol:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Post by Rickard »

Saxsat från www.automobil.se

Nissan Skyline GT-R

Ett pikant inslag i den annars jämngrå massan av japanska bilar. Den senaste modellen R43 lades ner 2002. Ersättaren kommer 2007 och utvecklas enligt Nissanchefen Carlos Gohsn för att ta plats bland världens bästa sportbilar. Lotus utvecklar chassit. Räkna med aktiv fjädring, fyrhjulsdrift och en turboförsedd V6 på 350 hk.

Kan man kanske hoppas på att en kommande Esprit blir 4 hjulsdriven !!!?
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Är fyrhjulsdriften något att hoppas på för en kommande Lotus ? Är tyngre, sämre vändradie, styrningen okänsligare, stjäler kraft, mer komplicerat och därmed dyrare. Är väl ingen fördel på torr asfalt, eller ....?

hälsn
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Post by Rickard »

Lars_Hansson wrote:Är fyrhjulsdriften något att hoppas på för en kommande Lotus ? Är tyngre, sämre vändradie, styrningen okänsligare, stjäler kraft, mer komplicerat och därmed dyrare. Är väl ingen fördel på torr asfalt, eller ....?
Jag hade exakt samma åsikt som du (trots att jag kört flera mkt potenta 4 hjulsdrivna bilar) fram tills jag fick köra Lamborghini Gallardo !
Då ändrade jag mig helt, det va den bästa vägvagn jag har upplevt...
Lotus brukar ju dessutom vara duktiga på att viktbespara så jag skulle verkligen tycka om en 4 hjulsdriven Esprit.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Min erfarenhet av 4x4 är inte stor. Fast jag har en Subaru som bruksbil. Nu tror jag precis som du att Lotus säkert kan bygga en riktigt bra sportvagn med fyrhjulsdrift, men frågan är om den blir BÄTTRE än bakhjulsdrivet ?

Hälsn

Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Post by Nillet »

Nya Europan går att beställa. :shock: :lol:
Beställ här
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

borde det inte stå något om denna på lotus hemsida
Mikael, Fisker Karma
trondhb
Forumberoende
Posts: 173
Joined: Sat 29 Jan, 2005 16:28
Location: Trondheim, Norge
Contact:

Post by trondhb »

Det norske nettstedet DinSide.no kom med en artikkel om nye Lotus Europa i går:
Nye Europa S: Mer raffinert fra Lotus

Specs: 203 HK, 263 Nm, 995 kg, 0-100 km/t 5.5 sek, toppfart 225 km/t. Prisantydning: 49 000 Euro (462 000 SEK)

Om bilen blir som på disse bildene synes jeg den ser skikkelig lekker ut, jeg :-D Den knuser ihvertfall de naturlige konkurrentene RX-8, Z4 Coupé, 345Z o.s.v. på design etter min mening.

Image
Image
Image
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
User avatar
Atariman
Forumberoende
Posts: 190
Joined: Mon 17 Feb, 2003 20:15
Location: Stockholm
Contact:

Post by Atariman »

Ser som sagt "tam" ut - och varför har de byggt den så hög? Ser ju ut som om den går/rullar på styltor eller i högklackat...  :down:
Designmässigt är det här helt klart ett steg bakåt jämfört med Elise/Exige och framförallt Esprit.
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Jag är övertygad om att ni, precis som jag, ofta har upplevt att bilar som ser trista ut på bild är bättre i verkligeheten och ibland tvärt om. Ett exempel på det andra är väl Ferrari 612 Scaglietti som är rätt ok på bild, men som i verkligheten är oproportiornelig och direkt ful. (nu drar jag väl på mig sura kommentarer från Ferrari-dyrkare !) Förhoppningsvis är nya Europan ett exempel på motsatsen, dvs där verkligheten överträfffar bilden. Men frånsett det exteriöra så menar jag att den saknar två cylindrar och en liter !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
mogge
Forumberoende
Posts: 224
Joined: Mon 23 Aug, 2004 18:58
Location: Lerum
Contact:

nya modellen

Post by mogge »

Designen kan man ju tycka vad man vill om, en del vill ha röda bilar andra grön/gula, en fråga om mognad för att vara lite spydig...
Lotus som de flesta biltillverkarare lägger ju ut en del produktion efter egen design och spec. till diverse underlev.
En sådan finns ganska norrut, vrid Skåne 180 grader + 5 tim. körtid NO, så hamnar du på en ort där det tillverkas sk. crashpads, dvs instrumentbrädor som är bra för oss, som har oturen att imellanåt stöta imot något hårt, när vi färdas i hög hastighet.
Där finns idag diverse '' prototyp-brädor'' med Lotus - signum.
dessa''chrashpads'' är ganska stora, bredden som en Esprit men betydligt djupare, har endast sett dem på bild från ett foto från mob.tel.
Verkar ju spännande, eller hur ??
Kan nämnas att företaget tillverar 'pads'' för BMW-AUDI mm.
Vad det gäller motor; använd V8:an från Esprit'en ,som är klockren,kompakt,lätt,och tillförlig om den sköts väl, istället för att fantisera om Japanfix, be happy och Merry Christmas......
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest