Hur gör man för att få mer negative camber?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
kotten
Forumveteran

Hur gör man för att få mer negative camber?

Post by kotten »

Jag kan passa på att berätta en sak som hände på verkstaden (Ahlbergs gummi i Linköping) i samband med min hjulinställng.

Jag hade bett om att få -2.7 grader bak, men när jag hämtade bilen så var det -2.1 grader. Jag frågade varför dom inte hade satt den vinkeln som jag hade bett om och det fick jag inget svar på. Han började att svamla om att dessa typer av specialbilar får vi inte in så ofta. Men vilken typ av bil har väl ingen betydelse. Hade det varit lättare att lämna ifrån sig en Volvo med en hjulvinkel som kund har bett om? Fattar inget.

Jag var måttlig irriterad på killen, men han ursäktade sig igen att han och hans kollega var lite osäkra hur man skulle översätta grader till minuter. Det blev ju 2.06 bak och då trodde dom att det var 2.6  :bang:

För att lugna mig så sa han att han kunde göra om det och ställa den vinkeln jag ville ha. Skall jag vara tacksam för det? Nästa ursäkt var att det är väldigt komplicerat att shimsa denna bil, för man måste plocka ner en hel del grejer och sedan så var det så stressigt för han skulle hämta ungar på dagis. Vad är detta....händer sådant bara mig.  :down:

Sedan kom nästa kalldusch, men denna gång så kunde jag inte skylla på verkstaden. Jag hade beställt en negativ camber fram på -1.8 grader, men jag fick bara -0.7 grader. :x

Men detta berodde på bilen. Det gick inte att få mer negativ camber. Alla shims är bortplockade och ändå så gick det inte att få mer camber. Bilen är dessutom lite sänkt och tänk om den inte hade varit det. Då hade jag kanske bara kunna få -0.4 grader.

Jag har mailat min kontakt på Lotus om detta, men ej fått svar ännu.

Skall jag behöva slipa bort 4mm på steering arm eller hub carrier. Detta skulle ju innebära att jag tar bort 4 st 1mm shims plattor (som inte finns) och det skulle ju bli -1.0 grad. 1mm är samma sak som 0.25 grader.

Tips, vad gör jag?

Skall jag sänka ännu mer?
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
hofverberg
Stamgäst

Post by hofverberg »

PÅ S1 Elise så var man tvungen att slipa bort lite material för att få max camber.
Jag har justerat in en bil utan att slipa bort något och har för mig att det blev inte så långt ifrån det önskade värdena.

Nu skall jag justera min nya bil och hittar inte papperna på våra gamla inställningar. (Elise S1.)

Jag har fått uppfattningen om att mycket camber och toe in är bra så länge inte den mesta körningen är rakt fram. Slitaget blir då på insidan av däcken.
hofverberg
Stamgäst

Post by hofverberg »

Läste vad du skrivit igen.

Det är enkelt att justera camber. Det finns lösa shims att ta bort. 4 mm bortslipning verkar mycket.
Om du sänker bilen finns plattor för att höja kuggstången samt brickor bak för att undvika bump steer.
Om du sänker bilen bör rimligtvis camber öka. Eller kommer jag ihåg fel?
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Jag har enl mitt protokoll 2, 10 grader neg. camber bak och säkert runt 5 mm shims kvar.
Fram så har jag 1,2 resp 1,0 grader neg. camber men har inte koll på shims mängden, ska kolla.
Ska på hjul inst. på tisdag, främst eftersom pappret säger +4,8 toe out bak!! bör vara -4 nånting, vill kolla upp det innan allt mönster är borta på bakdäcken.
Jag åter kommer om hur inst. blev, men kommer nog bara att röra toe in .  :wave:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Reine
Stamgäst

Post by Reine »

Nu vet jag inte hur det ser ut på en Exige men på Speedster finns även en s.k 'chims' med ABS kontakten. Plockar man bort denna kommer ytterligare camber. För mer är man tvungen att ta bort lite material, dvs fräsa/slipa.

När det gäller hjulinställning så tycker jag det är vanskligt att lämna in. Man kan göra detta hyffsat enkelt själv, iaf grovt. Jag införskaffade ett par laserplan/pass vilken jag sedan justerade camber och toe med. Kom fram till ungefär samma resultat som Kotten, dvs max camber fram blev 0.7 samt 0.6 grader fram, mer gick inte.

/Reine
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

hofverberg wrote:PÅ S1 Elise så var man tvungen att slipa bort lite material för att få max camber.
Jag har justerat in en bil utan att slipa bort något och har för mig att det blev inte så långt ifrån det önskade värdena.

Nu skall jag justera min nya bil och hittar inte papperna på våra gamla inställningar. (Elise S1.)

Jag har fått uppfattningen om att mycket camber och toe in är bra så länge inte den mesta körningen är rakt fram. Slitaget blir då på insidan av däcken.
På min gamla S1 Elise så hade jag mycket camber och slapp faktiskt att slipa. Detta verkar vara väldigt invididuellt från bil till bil. Är det ihopsättningsprocessen som gör att det kan bli olika justeringsmån?

Hör av dig om du inte får tag på de rekommenderade inställningarna för S1. Jag har dessa.
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

hofverberg wrote:Läste vad du skrivit igen.

Det är enkelt att justera camber. Det finns lösa shims att ta bort. 4 mm bortslipning verkar mycket.
Om du sänker bilen finns plattor för att höja kuggstången samt brickor bak för att undvika bump steer.
Om du sänker bilen bör rimligtvis camber öka. Eller kommer jag ihåg fel?
Jo, jag vet med shimsen. Alla är bortplockade. Funkar det på samma sätt med kuggstången som S1? Jag hade sänkt min gamla S1:a ganska mycket och fick därmed ändra höjden på steering rack med dessa plattor som du pratar om, men som sagt, ingen aning om man måste göra samma åtgärd på Exige.

Det stämmer, sänker du bilen så får man mer negativ camber. Jag gissar på att 10mm sänkning ger ungefär 0.3 grader
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

P Milton wrote:Jag har enl mitt protokoll 2, 10 grader neg. camber bak och säkert runt 5 mm shims kvar.
Fram så har jag 1,2 resp 1,0 grader neg. camber men har inte koll på shims mängden, ska kolla.
Ska på hjul inst. på tisdag, främst eftersom pappret säger +4,8 toe out bak!! bör vara -4 nånting, vill kolla upp det innan allt mönster är borta på bakdäcken.
Jag åter kommer om hur inst. blev, men kommer nog bara att röra toe in .  :wave:
Meddela gärna hur det gick med toe värderna på din bil. Skall bli intressant om din firma mäter i mm eller minuter. Som du har sett så har jag ju lite funderingar på detta.

Se bilden nedan hur det är tänkt att man skall mäta.

Image
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Reine wrote:Nu vet jag inte hur det ser ut på en Exige men på Speedster finns även en s.k 'chims' med ABS kontakten. Plockar man bort denna kommer ytterligare camber. För mer är man tvungen att ta bort lite material, dvs fräsa/slipa.

När det gäller hjulinställning så tycker jag det är vanskligt att lämna in. Man kan göra detta hyffsat enkelt själv, iaf grovt. Jag införskaffade ett par laserplan/pass vilken jag sedan justerade camber och toe med. Kom fram till ungefär samma resultat som Kotten, dvs max camber fram blev 0.7 samt 0.6 grader fram, mer gick inte.

/Reine
Jag har nu gått igenom mina service och partslistor, men jag hittar ingen bild över ABS kontakten så jag kan inte se om den sitter på samma ställe som på Speedstern, men det borde den väl göra. Hur pass tjock är den "shimsen" som ABS kontakten sitter på?

Bor du långt ifrån Linköping? Jag tänkte om vi kunde slå våra huvuden ihop och mäta upp min bil efter ABS-shims removal med dina laserpass.  :beer:
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Vad menar ni med att ändra steering rack med brickor? Jag har sänkt min bil så mycket det går med mina 17-18 tums hjul men inte gjort något med styrningen.
Jag har -1grad camber fram och en shimsbricka kvar på varje sida, verkar vara olika från bil till bil. Man kanske skulle testa med lite mer?
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Reine
Stamgäst

Post by Reine »

kotten wrote:Jag har nu gått igenom mina service och partslistor, men jag hittar ingen bild över ABS kontakten så jag kan inte se om den sitter på samma ställe som på Speedstern, men det borde den väl göra. Hur pass tjock är den "shimsen" som ABS kontakten sitter på?
Eftersom jag inte är någon hardcore bankörare så brydde jag mig inte om att ta bort sista shimset med ABS kontakten, så jag vet inte exakt hur mycket den gör. Var just ute på en tur och jag skall justera toe något fram då jag tycker bilen är något ostabil i högre farter. Kör fn med 0.6-0.7mm toe-out fram, bilen styr in grymt bra men högfart blir lidande, kan passa på att kontrollera hur mycket ABS kontakten gör.
Bor du långt ifrån Linköping?
En bit, typ Uddevalla ;)

Mvh Reine
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Fredric !

Om man sänker bilen så kommer delar av hjulupphängningen, inklusive styrning (track rods), att ej längre vara parallellt mot marken. Sett i bilens längdriktning så pekar de uppåt mot hjulen (up rights). För att åtgärda detta (gäller styrningen) så behöver man byta den bricka (eg två dvs en på var sida av kuggstången) som håller fast kuggstången mot chassiet. Brickan heter Height setting plate och ser olika ut oe än för den sänkningssats som ingår i Lotus Sport Suspension.
Samma problem uppstår också för krängningshämmaren. Därför bör man ha (finlir ?) ställbara dropplänkar för den justerbara ARB. Ändrar du inställningen på den eller ändrar höjden på bilen, så behöver du justera dropplänkarna så att kränghämmaren ligger horisontellt.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Jag tycker absolut att du skall ta bort resterande shims.

Se bilden nedan vad vi menar med steering rack och eftersom du har sänkt din bil så pass mycket så bör du nog fundera på att åtgärda detta.

Image
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Reine wrote:
kotten wrote:Jag har nu gått igenom mina service och partslistor, men jag hittar ingen bild över ABS kontakten så jag kan inte se om den sitter på samma ställe som på Speedstern, men det borde den väl göra. Hur pass tjock är den "shimsen" som ABS kontakten sitter på?
Eftersom jag inte är någon hardcore bankörare så brydde jag mig inte om att ta bort sista shimset med ABS kontakten, så jag vet inte exakt hur mycket den gör. Var just ute på en tur och jag skall justera toe något fram då jag tycker bilen är något ostabil i högre farter. Kör fn med 0.6-0.7mm toe-out fram, bilen styr in grymt bra men högfart blir lidande, kan passa på att kontrollera hur mycket ABS kontakten gör.
Bor du långt ifrån Linköping?
En bit, typ Uddevalla ;)

Mvh Reine
Men du menar i alla fall att på din Speedster så sitter ABS kontakten på en shims platta i hjulupphängningen?
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Reine
Stamgäst

Post by Reine »

kotten wrote: Men du menar i alla fall att på din Speedster så sitter ABS kontakten på en shims platta i hjulupphängningen?
Ja. Kanske inte är likadant på Lotus?

Speedster främre hjulupphängning: http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html

Mvh Reine
Post Reply