Trimma Elise:)

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Jag förstár inte riktigt hur du menar med offset piggar.

Jag har sett nán som byggt om vissa kamdrev till justerbara för c:a en femhundring styck.

Han kapade/svarvade helt enkelt bort navet frán kransen och skarvade ihop dem genom att skruva báda halvorna mot en skiva/ bricka.
Sen behövs det ovalhál pá nán del sá att man kan justera genom att rotara halvorna mot varandra.

Men jag skulle köpt färdiga, de är ju riktigt billiga pá Eliseparts.

Länk till billiga vernier pulleys

Daniel
Lotuslös :(
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

DJ wrote:Jag förstár inte riktigt hur du menar med offset piggar.

Jag har sett nán som byggt om vissa kamdrev till justerbara för c:a en femhundring styck.

Han kapade/svarvade helt enkelt bort navet frán kransen och skarvade ihop dem genom att skruva báda halvorna mot en skiva/ bricka.
Sen behövs det ovalhál pá nán del sá att man kan justera genom att rotara halvorna mot varandra.

3.5K känns knappst billigt för något du kan fixa för ett par hundra och lite jobb! kamdreven sitter ju fast med en skruv och en pinne denna pinne tillverkas med specifik ofsett till önskat gradtal
Lotus Elise -97
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

"Pinnarna" heter väl egentligen kilar( messersmitter :lol: ) men jag vet vad du menar, det är ju ett klart billigare alt. och det blir väl tillräckligt exakt.  :wave:
Då lyfter du motorn för att få ut kammarna eller tar du toppen med nya pinnbultar som följd? Hela motorn delar sig tydligen om jag fattat rätt, när man tar bort toppen och bultarna måste bytas, de kan bara sträckas en gång. Ser fram emot nya rapporter.
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

P Milton wrote:"Pinnarna" heter väl egentligen kilar( messersmitter :lol: ) men jag vet vad du menar, det är ju ett klart billigare alt. och det blir väl tillräckligt exakt.  :wave:
Då lyfter du motorn för att få ut kammarna eller tar du toppen med nya pinnbultar som följd? Hela motorn delar sig tydligen om jag fattat rätt, när man tar bort toppen och bultarna måste bytas, de kan bara sträckas en gång. Ser fram emot nya rapporter.
Nä toppen är 2delad så det ska inte behövas och bara för att vara ännu mera besserweisser av tyskans bättre vetare så är det faktiskt en pinne och inte en kil :lol:
Lotus Elise -97
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Nu fattar jag inte, du måste mena kilar :kopf
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Lotus Elise -97
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Marcus !

Även om du köper LSS nytt från fabrik så får du ingen haknyckel med.
Köpte min från Demon Tweeks. Du kan låna min om du vill. Fast dom kostar inte mycket. Beträffande inställningarna på LSS så antar jag att du
menar höjden (eftersom du skriver om haknyckel) så brukar man rekommendera 110/120 mm mätt vid balkarna bakom respektive framför
fram- resp bakhjul. Fininställnigen bör enligt min mening ske i samband med hörnviktsbalansering. Dock bör man observera att framänden aldrig blir högre än bakänden. Då menar jag med föraren på plats.
Om du ej vill eller har vågar för att justera corner-weights själv kan jag
rekommendera Mega Speed i Svedala. Bakom det namnet döljer sig Stefan Mumm. Du når honom på tele nr 040-44 40 80. Mycket seriös och
kompetent kille. Vet verkligen vad han talar om.

häls

Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Marcus N wrote:
P Milton wrote:"Pinnarna" heter väl egentligen kilar( messersmitter :lol: ) men jag vet vad du menar, det är ju ett klart billigare alt. och det blir väl tillräckligt exakt.  :wave:
Nä toppen är 2delad så det ska inte behövas och bara för att vara ännu mera besserweisser av tyskans bättre vetare så är det faktiskt en pinne och inte en kil :lol:
OK, Jag ger mig.  :bow:
Det är en pinne, jag har ju inte skruvat K-motor ännu så vad vet jag?
Men det var bra att toppen är tvådelad, det hade jag inte koll på, men efter att ha läst på i serviceboken så har jag koll.
Det verkar inte alltför svårt att byta kammar, fast allt är ju lätt när man kan det....
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Lasse H wrote:Marcus !

Även om du köper LSS nytt från fabrik så får du ingen haknyckel med.
Köpte min från Demon Tweeks. Du kan låna min om du vill. Fast dom kostar inte mycket. Beträffande inställningarna på LSS så antar jag att du
menar höjden (eftersom du skriver om haknyckel) så brukar man rekommendera 110/120 mm mätt vid balkarna bakom respektive framför
fram- resp bakhjul. Fininställnigen bör enligt min mening ske i samband med hörnviktsbalansering. Dock bör man observera att framänden aldrig blir högre än bakänden. Då menar jag med föraren på plats.
Om du ej vill eller har vågar för att justera corner-weights själv kan jag
rekommendera Mega Speed i Svedala. Bakom det namnet döljer sig Stefan Mumm. Du når honom på tele nr 040-44 40 80. Mycket seriös och
kompetent kille. Vet verkligen vad han talar om.

häls

Lasse H
Låna nyckel låter bra hittar ingen på deamon tweaks! med korner weight ska man då justera med 1 person i för det är ju så man kommer köra på bana och oftast så man kör själv och kommer då detta innebära att man ska justera för att få lika vikt på båda hjulpar(fram för sig och bak för sig)? och sedan efter detta göra en hjulinställning? kommer detta innebära att ridehight blir ojämn när ingen person är i bilen(antagligen)
Tänkte först bara köra samma höjd men fick nu tänka om
Lotus Elise -97
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

När man gör cornerweight är det summan av vfram och höbak som skall stämma överens med höfram och vbak. Man strävar alltså efter att få 0 differens i "krysset". Detta mäts såklart med förare i. Enda möjligheten att göra denna justering är om du har dämpare med justerbar höjdinställning. På originaldämparna går det inte att ställa höjd och därmed inte göra cornerweight. Efter lite skruvande fram och tillbaks kom vi fram till en diff på 0,5 kg i kryss på min bil, vilket är mycket bra. Vissa bilar kommer man aldrig så nära oavsett hur mycket man justerar. Därefter är det dags att justera hjulvinklarna. Obs hela detta förfarande har enbart någon inverkan vid avancerad bankörning så om man kör några gånger på skoj och resten på vägen kan det kvitta då Elisen är välbalanserad från början.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Ett tillägg till Fredrics definition ovan: Man ska alltså ha så liten skillnad mellan höger och vänster hjul (hörn/corner) på samma axel. Skillnad mellan samma sida på fram- resp bakaxeln är en annan sak. Tror att alla (?) race-ingenjörer är överens om att man ska ha mer vikt på bakaxeln än på framaxeln.
Hörnvikterna justeras in med den bemanning i bilen som du vill att bilen ska vara optimalt inställd på. Dvs om man kör en rally-bil med kartläsare så ska båda vara på plats i bilen. Om man kör rejs ska föraren vara ensam. Om du då får problem med detta när du kör med passagerare på allmän väg så bör du nog sänka hastigheten !

Som sagt får du gärna låna min nyckel för att justera stötdämparhöjden.
Konstigt att man ej har kvar nyckeln i Demon Tweeks sortiment. När jag senast hade en katalog så fanns den med under namnet C-clamp.

hälsn
Lassse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
DJ
Moderator

Post by DJ »

Marcus N wrote:

3.5K känns knappst billigt för något du kan fixa för ett par hundra och lite jobb! kamdreven sitter ju fast med en skruv och en pinne denna pinne tillverkas med specifik ofsett till önskat gradtal
2554 SEK inkl. VAT. "SOLD IN PAIRS", dá bör man väl fá báda för det priset.

Pinn-metoden funkar sáklart, men svárigheten med den är att prova ut vilket offset du vill ha, samt begränsningarna i hur stor offset du kan ástadkomma. Mäta gár väl inte att göra förrän du monterat allt och spänt remmen. Dá máste du riva ner remmen igen för att ta loss drev, byta pinnar, montera ihop och prova igen för att se om det blev bra.

Egentligen vill du prova ut vad som är optimalt, justera lite fram och tillbaka pá rullande och vanlig landsväg. Vill du retardera kammen och fá högre toppeffekt eller avancera kammen för att fá bättre bottendrag? Svárt att veta i förväg hur man vill ha kammen klockad IMO.
Tiden du sparar med vernier pulleys * 400 kr/tim för rullande landsväg ställer de köpta dreven i ett lite bättre ljus.

:wave:

Daniel
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

DJ wrote:
Marcus N wrote:

2554 SEK inkl. VAT. "SOLD IN PAIRS", dá bör man väl fá báda för det priset.

Pinn-metoden funkar sáklart, men svárigheten med den är att prova ut vilket offset du vill ha, samt begränsningarna i hur stor offset du kan ástadkomma. Mäta gár väl inte att göra förrän du monterat allt och spänt remmen. Dá máste du riva ner remmen igen för att ta loss drev, byta pinnar, montera ihop och prova igen för att se om det blev bra.

Egentligen vill du prova ut vad som är optimalt, justera lite fram och tillbaka pá rullande och vanlig landsväg. Vill du retardera kammen och fá högre toppeffekt eller avancera kammen för att fá bättre bottendrag? Svárt att veta i förväg hur man vill ha kammen klockad IMO.
Tiden du sparar med vernier pulleys * 400 kr/tim för rullande landsväg ställer de köpta dreven i ett lite bättre ljus.

:wave:
räknade med frakt och att man måste köpa ny kamrem! sedan tänker jag inte justera dem på lansväg utan gå på pipers rekomendationer. har dessutom en sjukdom som gjör att jag alltid måste köra den billigaste varianten :lol:
Lotus Elise -97
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Image
någon som har koll på hur jag kopplar in denna?
Last edited by Marcus N on Sun 22 Jun, 2008 20:45, edited 1 time in total.
Lotus Elise -97
DJ
Moderator

Post by DJ »

Google är allas vän :lol:

INSTALLATION INSTRUCTIONS
SUPERCHIPS RACE ICON
1. Disconnect your battery.
2. Locate your ignition coil.
3. Find a secure place to mount the Icon so that the wires will reach the coil.
4. Locate the negative wire coming from the ignition coil and going to the PCM.
5. Cut this negative wire making sure that both ends are accessible.
6. Install one of the supplied female connectors onto one end of the cut negative wire and install one of the supplied male connectors onto the
other end of the cut wire. This way, if you ever have to remove the ICON you can plug the coil wire back together.
7. Locate the yellow and the yellow/black wire attached to the Icon and install the supplied male and female connectors so that the yellow ICON
wire will connect to the cut wire coming from the coil, and the yellow/black wire will connect to the cut wire going to the PCM.
8. Connect the black Icon wire to a clean secure ground.
9. Connect the red Icon wire to a 12 Volt Keyed on source. (note : Source must be 12V while the vehicle is cranking)
10. For a vehicle with a single ignition coil the orange and orange/black wires are not used and should be securely taped out of the way.
11. For a dual coil car repeat steps one through nine above and connect the orange and orange/black wires from the ICON to the remaining
ignition coil. The orange/black wire goes to the PCM wire and the orange wire connects to the cut wire coming from the coil.

Image

pdf fanns pá:
http://redhat3.admarkonline.com/~superc ... all-36.pdf
Länkad frán superchips.com

Din burk pá bilden verkar vara en variant för en tändspole med tanke pá kablaget.

Daniel
Post Reply