StefanJ & CAIC Race Eliser
Cai !
Jag hittade den tråden för ett par veckor sedan på Seloc.
Läste med mycket stort intresse. Fattade det dock som att du hade börjat med en tvålitersmotor som "mock-up" för att se att allt fick plats och passade samman och att du därefter skulle byta till den större motorn.
Sen är det en annan sak att de effektsiffror du kunnat visa upp verkligen är imponerande. Eller kanske skrämmande ? Den komer till att gå som en skållad råtta ! Vad har du för totalvikt (alla vätskor, full tank utan förare) ?
hälsn
Lasse H
Jag hittade den tråden för ett par veckor sedan på Seloc.
Läste med mycket stort intresse. Fattade det dock som att du hade börjat med en tvålitersmotor som "mock-up" för att se att allt fick plats och passade samman och att du därefter skulle byta till den större motorn.
Sen är det en annan sak att de effektsiffror du kunnat visa upp verkligen är imponerande. Eller kanske skrämmande ? Den komer till att gå som en skållad råtta ! Vad har du för totalvikt (alla vätskor, full tank utan förare) ?
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Hur känns den rent spontant? Du hade väl också typ 160 hk innan i din Rover K.
Duratec är ju helt klart ett alternativ på lång sikt, bara man får tag på en adapterplatta och motorfästen till rimliga pengar.
För gatbruk kan man ju snickra ihop en 200 hk 2.3 motor ganska billigt.
Och eftersom det är ett Lotusforum....
- Vad blir skillnaden i vikt på bilen?
Duratec är ju helt klart ett alternativ på lång sikt, bara man får tag på en adapterplatta och motorfästen till rimliga pengar.
För gatbruk kan man ju snickra ihop en 200 hk 2.3 motor ganska billigt.
Och eftersom det är ett Lotusforum....
- Vad blir skillnaden i vikt på bilen?
Lotuslös
Viktskillnad totalt; +4kg, men vi har gjort så mycket att det är svårt att säga var. Motorn är 25 kg tyngre än K motorn.
Spontant. Det är nu en riktig racer! Så mycket vrid att man nästan kan bli lat med växelspaken. Spottar eld och smäller så att det var en verklig publik magnet... har aldrig haft så mycket intresse för bilen på ett race!
Spontant. Det är nu en riktig racer! Så mycket vrid att man nästan kan bli lat med växelspaken. Spottar eld och smäller så att det var en verklig publik magnet... har aldrig haft så mycket intresse för bilen på ett race!
Cai, Belgien men svensk
Efter väldigt dåligt med uppdateringar från min sida en längre tid så kommer lite bilder. Har haft mycket att göra på jobbet och därför har inte min plan jag hade om att bilen skulle vara ihopsatt igen till den sista februari kunnat hållas. Ska dock montera alla hjulupphägningar, passa in nya stol + lite annat i helgen. Det kommer fler bilder efter det.
Här är lite bilder på motorn

Bild på nya stolen. En Sparco Circuit anpassad för HANS-system

En jämförelse mellan den gamla och den nya vingen

Här är lite bilder på motorn

Bild på nya stolen. En Sparco Circuit anpassad för HANS-system

En jämförelse mellan den gamla och den nya vingen

En bild från årets första race i söndags.
Vi bröt efter 1 timme och 40 min, låg 5a totalt efter 2 Radicals, en M3a och en Fiat Lemans bil, när kopplingens oljeslangs fäste gick av vid motorn... Resultat här http://gdc.skynetblogs.be/
Roll on next race 20 Maj på Zolder!

Vi bröt efter 1 timme och 40 min, låg 5a totalt efter 2 Radicals, en M3a och en Fiat Lemans bil, när kopplingens oljeslangs fäste gick av vid motorn... Resultat här http://gdc.skynetblogs.be/
Roll on next race 20 Maj på Zolder!

Cai, Belgien men svensk