Urladdat batteri igen..... *suck*

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö

Urladdat batteri igen..... *suck*

Post by Johnny »

Tog ut pärlan idag..... Underbart ! Men jag har bekymmer..... Batteriet har laddat ur på en vecka..... Trots att det var nyladdat och att jag INTE hade larmet på...... Vet från UK-listan att detta är ett problem med Espriten men ska det verkligen inte gå att ha bilen stå still EN vecka ????? Och isåfall..... Vad fan är det som drar ström ????? Nu blir det att lossa plus-polen varje gång den ska stå mer än ett par dagar..... Men det är knappast vettigt det heller.... Har för mig att ECU:n nollställer sig när man har strömmen bortkopplad mer än 15 sekunder......

Någon som har någon idé eller samma problem ??????

//Johnny
Torbjörn
Användare
Posts: 22
Joined: Sat 08 Feb, 2003 12:38
Location: Tyringe

Re: Urladdat batteri igen..... *suck*

Post by Torbjörn »

Hej Johnny

Jag har varit ute för samma problem med att batteriet tar slut onormalt snabbt. I mitt fall var det lampan i bagaget som var tänd, strömbrytaren som ligger an mot motorluckan hade flyttat på sig. Börja alltså med att ställa bilen i ett mökt utrymme och kolla om det lyser någonstans. Eller koppla bort säkringar och på så sätt lokalisera fram felet. Att bryta strömmern till ECU varje gång man stannar bilen är ingen lösning på problemmet. Varje gång man brutigt strömmen bör bilen köras in efter ett speciellt förfaringssätt, fjärde växlen i 70 km/h i tio minuter etc...
- Lycka till
Torbjörn
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö

Post by Johnny »

Tack, Torbjörn. Jag är inne på samma teori.... Att någon lampa lyser i bagaget.... Ska kolla upp det....

En fråga till..... Det här med inkörningsförfarandet efter nollning av ECU:n.... Vet du något mer om det ??? Eller var kan man läsa om det ???

//Johnny
Torbjörn
Användare
Posts: 22
Joined: Sat 08 Feb, 2003 12:38
Location: Tyringe

Post by Torbjörn »

Johnny wrote:Tack, Torbjörn. Jag är inne på samma teori.... Att någon lampa lyser i bagaget.... Ska kolla upp det....

En fråga till..... Det här med inkörningsförfarandet efter nollning av ECU:n.... Vet du något mer om det ??? Eller var kan man läsa om det ???

//Johnny
Hej Johnny

Var man läser om inkörningsförfarandet vet jag inte, kolla i Owners Handbook. Personligen tror jag inte det är så noga, bara att motorn är ordentligt varm så inte kallstart-funktionen är inkoppladd under inlärningen, om motorn är kall så blir det förmodligen helt galna värden.
Mvh Torbjörn
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö

Post by Johnny »

Tjena, Torbjörn.

Nä... i Owners Handbook står det ingenting heller..... Men jag tror som du - att det inte är så noga. Bilen gick bra sist jag hade haft batteriet urkopplat. Blev lite nyfiken bara på om någon visste.

//Johnny
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

ECU

Post by Mikael_W »

är man inte tvungen att programmera om hela ECU om man kopplar bort batteriet eller är det så fiffigt att den lär upp sig efter ett tag?
Mikael, Fisker Karma
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö

Post by Johnny »

Mikael !

Den lär sig !!! Jag märker ärligt talat ingen större skillnad.....

//Johnny
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

ECU

Post by Mikael_W »

kanon, hade varit lite jobbigt att programmera om den då man inte är så händig ännu. Läste på något forum att man kunde uppgradera sin ECU via enkelprogrammering för lite bättre effekt, tex om man hade lite äldre V8a kunde man uppdatera ECU till senare version. Någon som har prövat detta på sin V8a och gav det någon kännbar effekt? (antar det är Eprom man bränner om)

/Micke
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

ECU

Post by Mikael_W »

läste i servicemanulen att ECM lärde upp sig snabbast om man körde lugnt och gärna med samma varvtal...ECU är väl förresten samma sak som ECM eller har jag missuppfattat det?
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Grönberg
Stamgäst
Posts: 93
Joined: Mon 24 Mar, 2003 16:53
Location: Klippan Skåne

Post by Grönberg »

Det är lite mäkligt - jag kopplade ur ECU vid ett svetsarbete vi gjorde på bilen och efter inkoppling var det bata att tuta och köra - inga som helst skillnader, ingen "inkörning" alls.
Per
Gul V8 -96
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna

Post by Joakim »

ECM = Electronic Control Module.
ECU = Electronic Control Unit.

Absolut!
joakim
SE highwing
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm

Post by Lasse »

Hej!

På 4-cylindriga Espriter funkar det i vart fall på följande sätt: ECM:en tappar som sagt minnet om man kopplar bort batteriet. Därefter ska den "lära om". Det är riktigt att man inte känner någon större skillnad, men det handlar om optimering av bränsletillförseln till motorn dvs det blir mer klös i bilen efter en stunds körning. Enligt användarhanboken så erhålls denna "inlärning" snabbast om bilen körs med jämnt gaspådrag vid c:a 65 km/h under en stund. Det handlar alltså inte om att något kan förstöras, utan helt enkelt om att det tar en stund after återanslutning av batteriet innan bilen nått optimala prestanda.

Mvh /Lasse
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö

Post by Johnny »

Hej Lasse !

Det stämmer bra med mina erfarenheter också..... Jag kör alltid lugnt efter att ha laddat batteriet och bilen återhämtar sig snabbt.

Mvh

Johnny
Post Reply