Urladdat batteri igen..... *suck*
Urladdat batteri igen..... *suck*
Tog ut pärlan idag..... Underbart ! Men jag har bekymmer..... Batteriet har laddat ur på en vecka..... Trots att det var nyladdat och att jag INTE hade larmet på...... Vet från UK-listan att detta är ett problem med Espriten men ska det verkligen inte gå att ha bilen stå still EN vecka ????? Och isåfall..... Vad fan är det som drar ström ????? Nu blir det att lossa plus-polen varje gång den ska stå mer än ett par dagar..... Men det är knappast vettigt det heller.... Har för mig att ECU:n nollställer sig när man har strömmen bortkopplad mer än 15 sekunder......
Någon som har någon idé eller samma problem ??????
//Johnny
Någon som har någon idé eller samma problem ??????
//Johnny
Re: Urladdat batteri igen..... *suck*
Hej Johnny
Jag har varit ute för samma problem med att batteriet tar slut onormalt snabbt. I mitt fall var det lampan i bagaget som var tänd, strömbrytaren som ligger an mot motorluckan hade flyttat på sig. Börja alltså med att ställa bilen i ett mökt utrymme och kolla om det lyser någonstans. Eller koppla bort säkringar och på så sätt lokalisera fram felet. Att bryta strömmern till ECU varje gång man stannar bilen är ingen lösning på problemmet. Varje gång man brutigt strömmen bör bilen köras in efter ett speciellt förfaringssätt, fjärde växlen i 70 km/h i tio minuter etc...
- Lycka till
Torbjörn
Jag har varit ute för samma problem med att batteriet tar slut onormalt snabbt. I mitt fall var det lampan i bagaget som var tänd, strömbrytaren som ligger an mot motorluckan hade flyttat på sig. Börja alltså med att ställa bilen i ett mökt utrymme och kolla om det lyser någonstans. Eller koppla bort säkringar och på så sätt lokalisera fram felet. Att bryta strömmern till ECU varje gång man stannar bilen är ingen lösning på problemmet. Varje gång man brutigt strömmen bör bilen köras in efter ett speciellt förfaringssätt, fjärde växlen i 70 km/h i tio minuter etc...
- Lycka till
Torbjörn
Hej JohnnyJohnny wrote:Tack, Torbjörn. Jag är inne på samma teori.... Att någon lampa lyser i bagaget.... Ska kolla upp det....
En fråga till..... Det här med inkörningsförfarandet efter nollning av ECU:n.... Vet du något mer om det ??? Eller var kan man läsa om det ???
//Johnny
Var man läser om inkörningsförfarandet vet jag inte, kolla i Owners Handbook. Personligen tror jag inte det är så noga, bara att motorn är ordentligt varm så inte kallstart-funktionen är inkoppladd under inlärningen, om motorn är kall så blir det förmodligen helt galna värden.
Mvh Torbjörn
- Mikael_W
- Forumadministratör
ECU
kanon, hade varit lite jobbigt att programmera om den då man inte är så händig ännu. Läste på något forum att man kunde uppgradera sin ECU via enkelprogrammering för lite bättre effekt, tex om man hade lite äldre V8a kunde man uppdatera ECU till senare version. Någon som har prövat detta på sin V8a och gav det någon kännbar effekt? (antar det är Eprom man bränner om)
/Micke
/Micke
Mikael, Fisker Karma
- Mikael_W
- Forumadministratör
ECU
läste i servicemanulen att ECM lärde upp sig snabbast om man körde lugnt och gärna med samma varvtal...ECU är väl förresten samma sak som ECM eller har jag missuppfattat det?
Mikael, Fisker Karma
Hej!
På 4-cylindriga Espriter funkar det i vart fall på följande sätt: ECM:en tappar som sagt minnet om man kopplar bort batteriet. Därefter ska den "lära om". Det är riktigt att man inte känner någon större skillnad, men det handlar om optimering av bränsletillförseln till motorn dvs det blir mer klös i bilen efter en stunds körning. Enligt användarhanboken så erhålls denna "inlärning" snabbast om bilen körs med jämnt gaspådrag vid c:a 65 km/h under en stund. Det handlar alltså inte om att något kan förstöras, utan helt enkelt om att det tar en stund after återanslutning av batteriet innan bilen nått optimala prestanda.
Mvh /Lasse
På 4-cylindriga Espriter funkar det i vart fall på följande sätt: ECM:en tappar som sagt minnet om man kopplar bort batteriet. Därefter ska den "lära om". Det är riktigt att man inte känner någon större skillnad, men det handlar om optimering av bränsletillförseln till motorn dvs det blir mer klös i bilen efter en stunds körning. Enligt användarhanboken så erhålls denna "inlärning" snabbast om bilen körs med jämnt gaspådrag vid c:a 65 km/h under en stund. Det handlar alltså inte om att något kan förstöras, utan helt enkelt om att det tar en stund after återanslutning av batteriet innan bilen nått optimala prestanda.
Mvh /Lasse