Jag skulle vara oerhört tacksam om någon har en idé kring hur man kan få upp en dörr med trasig låsmekanism på en Excel av årsmodell -85 utan centrallås (om det är relevant).
Min framgång så här långt har varit måttlig, från början gick förardörren att öppna från insidan, det var bara ytterdörrhandtaget som krånglade. Jag demonterade båda dörrarnas insidor för att ha en fungerande dörr att jämföra med. Efter ett tag hade jag kommit fram till att allt verkade fungera fram till låset, jag skruvade därför loss låset för att se om jag kunde se något där. Det var svårt och jag bestämde mig för att skruva tillbaks det. Det jag inte märkt var att en bricka som skall sitta mellan låset och dörrbalken hade trillat ned (insåg detta när jag fick fram sprängskissen på låset), och när jag skruvat tillbaks låset var jag dum nog att "testa" att stänga dörren.
Nu funkar alltså varken det inre eller det yttre handtaget. En tanke jag hade var att brickan ökar avståndet mellan det inre dörrhandtaget och låset - jag testade därför att lossa det inre handtaget och dra de extra två millimetrarna i stången, utan effekt.
Alla idéer kring hur man skulle kunna få upp dörren välkomnas varmt!
/richard