Öppna dörr med trasig låsmekanism

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
17932
Användare

Öppna dörr med trasig låsmekanism

Post by 17932 »

Hej!

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon har en idé kring hur man kan få upp en dörr med trasig låsmekanism på en Excel av årsmodell -85 utan centrallås (om det är relevant).

Min framgång så här långt har varit måttlig, från början gick förardörren att öppna från insidan, det var bara ytterdörrhandtaget som krånglade. Jag demonterade båda dörrarnas insidor för att ha en fungerande dörr att jämföra med. Efter ett tag hade jag kommit fram till att allt verkade fungera fram till låset, jag skruvade därför loss låset för att se om jag kunde se något där. Det var svårt och jag bestämde mig för att skruva tillbaks det. Det jag inte märkt var att en bricka som skall sitta mellan låset och dörrbalken hade trillat ned (insåg detta när jag fick fram sprängskissen på låset), och när jag skruvat tillbaks låset var jag dum nog att "testa" att stänga dörren.  :bang:

Nu funkar alltså varken det inre eller det yttre handtaget. En tanke jag hade var att brickan ökar avståndet mellan det inre dörrhandtaget och låset - jag testade därför att lossa det inre handtaget och dra de extra två millimetrarna i stången, utan effekt.

Alla idéer kring hur man skulle kunna få upp dörren välkomnas varmt!

/richard
/richard
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Re: Öppna dörr med trasig låsmekanism

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Om jag förstår rätt så år redan "skinnet" av på insidan av dörren. I plasten finns det några luckor igen satta med tape eller cillikon. Ta bort dessa och du kan få in handen bakom låset och få upp dörren via dragstången från inner eller ytter handtag.

Om du redan har provat detta så skriv en rad till mig och jag ska titta vidare på problemet, självklart finns det en lösning på ditt problem.

Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
17932
Användare

Post by 17932 »

Stort tack för svar - du har PM i andra frågan också. Vi kan ju lika gärna resonera vidare här, om det är någon som i framtiden hamnar i samma situation och upprepar mina misstag kan de ju ha nytta av det.

Japp, skinnet är borta och står nypolerat i vardagsrummet. :-D

Anledningen till att jag drar slutsatsen att låset verkar vara trasigt är att delen som dragstängerna ansluts till verkar "överrörlig" i dörren jag inte får upp. Har testat att dra i den direkt med en skruvmejsel utan effekt. Nästa steg känns som att ta sig in i låsmekanismen bakifrån på något sätt, och det känns ju inte helt plättlätt? Alternativt att det finns något i den del som sitter närmast mellanväggen och därmed är svårast att se som man skulle kunna ge sig på?

/richard
/richard
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hii Hii PM till dig med.
Jag ska kolla i mina pärmar i morgon och se om där finns en bra lösning på ditt problem. reserdels katalog och verkstadshandbok.

Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Brickan du glömde sitter mellan den yttre synliga låskistan och själva dörren om jag förstått din beskrivning rätt?
Om det är som jag antar, kan det inte vara så enkelt att dörrlåset kärvar och spänner p.g.a att brickan saknas?
Har du provat att dra i innerhandtaget och trycka hårdare på dörren från insidan?
Gick det trögt när du provade att stänga dörren?
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
17932
Användare

Post by 17932 »

Hej Peter!

Exakt så! Har tryckt ganska hårt, men det är klart att det är möjligt att lösningen ligger i det gamla ordspråket "går det inte med lite våld så går det med mycket". Jag upplevde inte att dörren gick trögt när jag stängde den. Får testa med ett hårdare tryck imorgon!

/richard
/richard
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Prova även att lirka trixa lyfta vrida vända och vad du nu kan komma på men bara "lagom" hårt så att inget går sönder i onödan.
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Det där med att lyfta dörren är bra. När gångjärnen slits så hänger dörren på låset och dörren känns som den låser sig. Lirka vidare, lyft,tryck och dra i dragstängerna för öppning.

Häsningar
Patrik
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Var ute i garaget och tittade på ett gammalt lås som jag har liggandes. För att öppna dörren är det den understa långa dragstången man ska dra i, låset är inte fjäderbelastat så man får hjälpa till genom att trycka på dörren. låset som jag har tittat på har varit till en bil med centrallås.

Häsningar
Patrik
17932
Användare

Post by 17932 »

Japp, det är den nedre dragstången respektive den främre (som går ned till den Z-formade skåran från ytterhandtaget) som skall öppna dörren. Låter som att logiken med och utan centrallås är densamma.

Blir en eftermiddag på kontoret idag men jag gjorde ett försök i garaget på vägen dit. Även om man inte har full kraft liggandes tvärs genom bilen så kan jag i alla fall komma åt att lyfta i och trycka direkt på dörrbalken. Därmed kändes det som att man vågade ta i hyfsat. Det gick inte att lyfta dörren mer än max en millimeter och det känns som att den sitter "som den skall" men att spärren inte vill släppa. Den sitter alltså inte fastkärvad utan går att rubba någon millimeter fram och tillbaka inom vad jag antar är den där öglan i karmen.

Tror att nästa steg blir att skruva tillbaks innerhandtaget, risken finns ju att den övre stången låser dörren när man försöker, bättre då kanske att montera tillbaks handtaget så att man vet att dörren är olåst, och sedan justera längden på den nedre dragstången för att kompensera för brickan, och sedan lirka, lyfta, trixa och trycka på nytt. Om ingen annan har en bättre idé?

Ett annat långsökt alternativ är att försöka ge sig på gångjärnet - men det misstänker jag är så gott som omöjligt med stängd dörr?

/richard
/richard
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Är nyfiken, hur går det med ditt lås. Är dörren uppe än?

MVH
Patrik
17932
Användare

Post by 17932 »

Hej!

Tack för intresset! Nja, att påstå att dörren är öppen vore en kraftig överdrift. Dock fick jag idag tummarna loss och beställde grejerna jag tror att jag behöver från lotusbits, så nu borde det gå att stänga den igen om... hrm, jag menar när, jag väl får upp den.

Har en kompis som skall agera assistent för ett sista lirka-vinkla-lyfta-dra-trycka-försök och annars tejpas det på silvertejp på dörr och karm (som skydd) och frestas tålamodet med att med hjälp av ett bågfilsblad såga av låsbygeln...

Annars är ursprungskontrollen fixad på bilen och tid för registreringsbesiktning bokad - så nu börjar snart incitamenten infinna sig för att se till att lösa dörrproblemet! Prognosen säger att något borde hända till helgen eller strax därefter...

/richard
/richard
17932
Användare

Triumf!

Post by 17932 »

Dörren är öppnad! Det som behövdes var, som ni mycket riktigt påpekat, ganska mycket tryckande, lirkande och att vi var två personer som kunde trycka dörren hårt inåt och därefter hårt utåt ett antal gånger. Men till slut gick alltså dörren upp utan bågfilsblad! :-D

Därefter kunde jag konstatera att dörrlåset inte är riktigt komplett, den stora brickan med artikelnummer B089U1505F saknas och den ena av de mindre brickorna är ersatt med en större och tunnare variant. Men nu är dörren i alla fall återställd till den status den hade när jag fick den, den går att öppna med innerhandtaget men inte med ytterhandtaget. Tror ni att oförmågan att öppna med ytterhandtaget kan bero på de saknade brickorna? Känns någonstans osannolikt. Någon som har en annan teori att bidra med? Det är fortfarande så att låsblecket rör sig alldeles för mycket när man försöker öppna med ytterhandtaget medan rörelsen med det inre handtaget tycks vara lagom stor.

Har lås och "striker plate" och lite andra pryttlar på ingång från Lotusbits inom någon dag och borde då kunna klura ut om det är låset det är fel på eller om det är ytterhandtaget... i så fall får jag väl beställa ett sådant också och lägga de fungerande delarna på lager...

Oerhört skönt att dörren nu går att öppna i alla fall! Och att det finns fler projekt att ge sig på är ju lite av poängen!
/richard
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Jag bytte den yttre delen av dörrhandtaget i somras, och fick då stänga dörren och öppna den inifrån ett par gånger innan det funkade även utifrån. Allt enligt lagen om allts djävlighet. :evilgrin22:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Roligt att dörren är uppe. Grattis, skönt att slippa såga upp den.
För att våra dörrar ska fungera så är det viktigt att lås och tapp sitter rätt, kan vara så att de brickor som du saknar gör ganska stor skillnad. Men det är en gammal bil så låset kan vara trasigt med.

Hälsningar
Patrik
Post Reply