Dött batteri - låst dörr!

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
nickeluring
Forumberoende

Dött batteri - låst dörr!

Post by nickeluring »

När jag skulle skruva på bilen i helgen så hade den stått i ett par månader och batteriet har dragit ur. Jag tror faktiskt att batteriet t.o.m. är dött bortom all räddning. Efter ca 12h laddning så visar min ctek laddare fortfarande det röda utropstecknet...
Men eftersom batteriet var dött så fungerade ju givetvis inte centrallåset. Men jag blev oerhört förvånad när jag inte ens kunde öppna dörrarna med nyckel.  :bang: Vad är detta för vansinnes design!? Eller var det bara jag som inte var tillräckligt våldsam? Jag kunde vrida låset 90 grader, men inte öppnades dörrarna för det. Det kändes som att det inte gick att vrida nyckeln mer, men jag kanske var för försiktig. Jag var inte så sugen på att stå där med avbruten nyckel.
Jag var oerhört tacksam att huvluckan inte går på centrallåset för då hade det blivit tufft att få ut batteriet. :tounge07:

Någon som har en aning om var en Tracker skulle kunna sitta och hur den ser ut? Det sitter tydligen en sån i bilen och den kanske hjälper till att dra ur batteriet. Den jag hade på hojen drog ur batteriet på en vecka om den stod utan GSM-täckning. Jag har ju ingen större nytta av en engelsk tracker, så den kan jag lika gärna ta bort.
Attachments
Tracker.jpg
Tracker.jpg (95.16 KiB) Viewed 21693 times
Nicke
Elise R
PeterH
Forumberoende

Re: Dött batteri - låst dörr!

Post by PeterH »

nickeluring wrote:När jag skulle skruva på bilen i helgen så hade den stått i ett par månader och batteriet har dragit ur. Jag tror faktiskt att batteriet t.o.m. är dött bortom all räddning. Efter ca 12h laddning så visar min ctek laddare fortfarande det röda utropstecknet...
Vill minnas att det i manualen till mina Ctek står att man ska vänta i tre dygn innan man ger upp.
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
a_annell
Forumberoende

Post by a_annell »

En gps modul kan dra ända upp till 130ma, vissa ligger i olika modes när den står i standby, dvs går upp med jämna mellanrum för att kolla position för att snabbare kunna ge korrekt position när den ska larma. Jag hade samma problem i somras, bilen kunde stå i två dygn sedan var batteriet tomt. Rycktevarenda säkring i säkringshållaren utan att förbrukningen försvann, har du en amperemätare som du kan ställa på milliampere? Då får inte srtömförbrukningen med larm vara över 60 ma och utan larm 20 ma. I mitt fall var det en diod i generatorn så jag fick idag hem en ny generator som jag ska smacka dit.

Originallarmet sitter placerat under instrumentbrädan så du måste skruva loss toppdelen, tänk på att det sitter skruvar i luftutblåsen mot rutan men först måste du ju komma in i bilen.
Lycka till
Nybliven Eliseägare
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Jag är visserligen ingen expert på bilar, men ska man inte "hänga" av batteriet när bilen står på vinter förvaring?
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
PeeWee
Stamgäst

Post by PeeWee »

Jag brukar koppla in Cteken under vintern så får den ladda/underhållsladda så behöver man inte tänka på den biten.
Petter Wik
Phantom Black, Lotus Exige S -07
a_annell
Forumberoende

Post by a_annell »

Koppla ur batteriet behövs inte men man bör underhållsladda och gärna starta bilen 1 ggr i månaden både för batteriets skull och inte minst för motorn, sedan ska bilen stå uppallad och hjulen bör roteras ibland, men viktigaste är att den har hjulen i luften för att undvika hjullagerskador, fettet trycks undan där belastningen är vilket leder till rostangrepp i lagerbanan och en förtidig död av hjullagrena.

Tillbaga vad tråden handlade om, dvs dött batteri. Ska du ta av instrumentbrädan måste du troligen ta instrumentet först, det är fastkrokat i instrumentbrädan, iallafall på 2001an
Nybliven Eliseägare
nickeluring
Forumberoende

Post by nickeluring »

Tack för alla inputs.
Jag borde nog ha plockat ur batteriet innan jag lämnade bilen...  :bang:
Än så länge inget liv i batteriet, laddaren står på så vi får se hur det går. Men även om det skulle ta laddning till slut så är det nog ganska sömnigt, så man åker väl på att köpa ett nytt misstänker jag.

Jag har multimeter som visar milliampere, så när jag har ett batteri på plats igen ska jag kolla förbrukningen. Kanon att ha några värden att gå på. Är det för högt så blir det till att börja leta. Förhoppningsvis hittar jag trackern, men jag hoppas verkligen att de inte gömt den under instrumentbrädan. Jag vill helst inte behöva skruva bort den.
Nicke
Elise R
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

En grej till med Ctek är ju att den behöver viss motström från batteriet för att ens börja ladda, är batteriet helt tomt måste du trycka i lite ström från t.ex en vanlig laddare först.
Peter Hällström
a_annell
Forumberoende

Post by a_annell »

Cteken behöver inte motström till skillnad från dom flesta andra switchade ac/dc laddare utan kan starta med ett helt tomt batteri, iallafall deras 7 amperes laddare och jag kan inte tänka mig att det är nån skillnad på deras andra och den har en funktion som ska rena blyplattorna från oxid för att återfå en del av tappad kapacitet annars är det så att ett startbatteri tappar för varje djupurladdning kapacitet så redan efter en 5-10 djupurladdningar är man nere på ca 50% av den ursprungliga kapaciteten, det är därför det finns olika typer av batterier som gel, rörcell och sk fritidbatterier så man kan matcha mot det behov man har. Ett startbatteri är bra på att ge en hög ström under en kort period sedan finns tex Optimabatterier som fixar båda sakerna men dom är svindyra, ett billigt alternativ som funkar relativt bra är biltemas batterier och eftersom att våra bilar inte används mer än halva året är det svårt att få ett batteri att hålla mer än tre år och då lägga ut tusentals kronor på batteri tycker jag är ett dåligt sätt att använda pengarna. Jag har använt mig av Biltemas batterier i hojjarna och varit elak mot dom dvs inte underhållsladdat dom på vintern utan bara laddat dom på våren och dom brukar hålla 3 år
Nybliven Eliseägare
nickeluring
Forumberoende

Post by nickeluring »

Okay, det ser ut som om det blir ett nytt batteri från Biltema då. Om någon redan har använt ett Biltemabatteri tidigare och vet vilket batteri som passar bäst så tar jag tacksamt emot tips.

Angående att palla upp bilen så har jag startat en ny tråd om det viewtopic.php?f=14&t=4481
Nicke
Elise R
Anders Bohman
Användare

Post by Anders Bohman »

Ett litet Tips!
På Exigen är det ännu lurigare  :down:
Där låser man upp bakluckan inne i cupén med en spak, och är det ingen kräm i batteriet så........
FAST... då skruvar man bort en av framluckorna vid vindrutan och där sitter ett par bleck som man kan strömsätta bilen på! På så sätt kommer man in i bilen!

(detta står i instruktionsboken)

Jo, Nicklas!
Är det rätt Nicklas så har väl vi setts en hel del i vårat tidigare sportvagnsliv!  :wave:
Anders Bohman.
Alfa romeo 2000 GTV 71á banoptimerad med dubbelstiftsconversion
Exige cup 255
+ lite till
nickeluring
Forumberoende

Post by nickeluring »

Hahaha!
Efter en kontroll av instruktionsboken till ctek-laddaren så vet jag vad utropstecknet betyder. Jag hade vänt på polerna. Det gick visst lite fort där...nu får jag skämmas. :blush: (jag bjuder på den)
Tack ctek för att ni gör så intelligenta prylar så batterierna inte tar skada av handhavandefel. :luxhello:
Men nu laddas batteriet i alla fall.

@ Anders; jag tror inte jag är rätt Niclas. Elisen är den första sportbilen jag haft, tidigare har jag bara haft hojar.
Jo, när jag sökte efter något sätt att komma in i bilen så såg jag att det fungerar så på Exigerna. Det är ju en liten bubblare om man inte vet om det. :laugh:
Nicke
Elise R
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

a_annell wrote:Cteken behöver inte motström till skillnad från dom flesta andra switchade ac/dc laddare utan kan starta med ett helt tomt batteri, iallafall deras 7 amperes laddare och jag kan inte tänka mig att det är nån skillnad på deras andra
Du har säkert rätt i det du skriver men mina små Ctekar har ett antal år på nacken är blå och kommer från Clas Olsson och jag minns inte hur många ampere dom är på men där står det i manualen att dom behöver motström för att starta och jag har upplevt det med ett batteri som jag först var tvungen att köra med min 35 år gamla 4 amperes Einhell laddare i några timmar innan Ctek laddaren behagade starta, när den var klar funkade batteriet utmärkt men bilen ifråga är sedan länge såld så jag har ingen aning om hur länge det höll.
Peter Hällström
nickeluring
Forumberoende

Post by nickeluring »

Hallå!
Nu har mitt batteri laddat ur igen. Den har inte stått mer än drygt 1 vecka. Efter 3 dygns laddande med min ctek laddare så har jag fortfarande inte kräm i batteriet.

Jag har varit i kontakt med firman i England som monterade trackern och bad dem berätta var den är. Jag skickade med all tänkbar information och erbjöd mig t.o.m. att fixa ett intyg från polisen att det är min bil. Men de vägrade ge ut någon som helst info och hänvisade till att de var lagligt bundna till att inte lämna ut något...
Då kontaktade jag Tracker direkt och efter 4 månaders tystnad fick jag nog nu när batteriet laddade ur igen och skickade ett mail med mycket känslor. Då fick jag äntligen besked. Trackern sitter under instrumenbrädan på passagerarsidan ca 1 fot in från sidan. Jag har inte haft möjlighet att titta än p.g.a. en nyligen opererad nacke...

Men till saken: Jag måste ta bilen till ett bröllop i Göteborg nästa helg. Var hittar jag ett nytt batteri? Jag har tittat på nätet på t.ex. Biltema och Autoexperten, men alla batterier är mycket större än det jag har nu. Så var ska jag leta? Jag hinner ju inte beställa ett från England tills på fredag...
Nicke
Elise R
Clas
Stamgäst

Post by Clas »

jag bytte till detta:
http://www.varta-automotive.com/index.p ... 4020443132

borde finnas nästan överallt...
Clas Heleander - Herrljunga
Post Reply