Billig försäkring Lotus Esprit V8a

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Mikael_W
Forumadministratör

Billig försäkring Lotus Esprit V8a

Post by Mikael_W »

Visade sig att länsförsäkringar tyckte min bil var för ny och inte klassas som entusiastbil så någon som har tips på vem som är billig på att försäkra Esprit V8a (är inte så sugen på att pröjsa 18lock i hel när man inte ens kör över 500mil och bilen inte står i stan).
Mikael, Fisker Karma
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Testa If - jag betalar ca 7' för en helförsäkring/helår utan milbegränsning.
Magnus, Esprit V8-GT
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

har kollat med If, de ville ha 20lock för min :(
Mikael, Fisker Karma
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

undras om det beror på att Man är bosatt i Malmö som man får så hög kostnad fast bilen inte står där så verkar inte bolagena bry sig om det. Är iofs 27 men med 9 skadefria år.
Mikael, Fisker Karma
Mgz
Forumberoende

Re: Billig försäkring Lotus Esprit V8a

Post by Mgz »

Aj aj aj........det var en ruggig skillnad  :eek:

Mikael_W wrote:Visade sig att länsförsäkringar tyckte min bil var för ny och inte klassas som entusiastbil så någon som har tips på vem som är billig på att försäkra Esprit V8a (är inte så sugen på att pröjsa 18lock i hel när man inte ens kör över 500mil och bilen inte står i stan).
När jag pratade med LF i Jönköping fick jag beskedet att gränsen för entusiastförsäkringen är 5 år........de har tydligen ändrat villkoren. Du tror inte det går att övertyga dem om att det verkligen är en entusiastbil och få dem att vara lite flexibla när det gäller åldern? Har du Ginettan försäkrad hos LF kanske du kan använda den för att bevisa din "entusiaststatus". :lol:

Har du kollat med http://www.bilsport-mc.com/ de har visserligen 10-årsgräns men kanske är mer förhandlingsvilliga.
Magnus, Esprit V8-GT
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

japp har Ginettan hos LF som entusiast också, det var inte bara åldern för de tyckte helt enkelt inte Espriten var en värdig entusiastbil  :bang: Undras hur många som kör Esprit som bruksbil i sverige
Mikael, Fisker Karma
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

man kan kanske sätta försäkringen på sin far, fast då måste man väl registrera om bilen på bilregistret också
Mikael, Fisker Karma
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

Är det någon här som har en äldre Esprit försäkrad med LF entusiastförsäkring så skall jag ringa upp dem igen då lite konstigt att de inte klassar en nyare Esprit som entusiastfordon
Mikael, Fisker Karma
Plus2
Forumveteran

Post by Plus2 »

Har du frågat Per vad han hade när du köpte den från honom?

Mvh,
P-O
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

japp Länsförsäkringar fast de ser nog Lund som lite mindre risk än Malmö tyvärr.
Mikael, Fisker Karma
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Mikael_W wrote:Är det någon här som har en äldre Esprit försäkrad med LF entusiastförsäkring så skall jag ringa upp dem igen då lite konstigt att de inte klassar en nyare Esprit som entusiastfordon
Min gamla Esprit S3 -87 hade jag entusiastförsäkrad hos LF - inga problem alls med att få den godkänd!

Skulle Espriten inte vara en värdig entusiastbil  :nono: Känner de till den överhuvudtaget?
Magnus, Esprit V8-GT
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Nu får Länsförsäkringar ta och skärpa sig!!! Skulle inte en Lotus Esprit V8 vara en entusiastbil även om man råkar bo i Malmö? Det var det dummaste jag hört. Mikael, säg till LF att vi inom klubben hittills rekommenderat våra medlemmat LF för sin entusiastförsäkring. Visar de denna attityd kan de glömma vidare rekommendationer. Skulle det inte ta skruv kan du återkomma till mig. Jag har nämligen lite kontakter inom LF som vi kan använda.

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

pratade precis med damen nere på länsförsäkringar som sa hon pratat med teknikerna och den var minsann inte godkänd hos länsförsäkringar i skåne  :bang: (de tog inte emoti Esprit i skåne) För min del så tecknar jag gärna entusiastförsäkring hos Länsförsäkringar i Stockholm om det går. När jag förklarade för henne att Espriten är en 27 år gammal modell och att andra medlemmar i klubben tecknat försäkring hos dem hade hon inget bra svar och att LCCS inte skulle rekommendera vidare hjälpte inte vidare, antar de säkerligen inte vill man skall teckan om sin helförsäkring på 18lock till deras entusiast för ser inget annat skäl då bilen är äldre än 5 år och enda skälet skulle vara att Esprit inte var en entusiastbil.

Hade du kunnat kolla med dina kontakter på LF Per-Ola hade det varit mycket uppskattat
Mikael, Fisker Karma
Johnny
Forumberoende

Post by Johnny »

Vi kör med Trygg Hansa. De var klart billigast när vi tecknade vår försäkring. Vi betalar c:a 7000/år med upp till 1000 mil. IF skulle ha c:a 12000:- för samma försäkring. Kolla med Trygg.....

//Johnny
Micke
Stamgäst

Post by Micke »

Jag har min esprit turbo se -90 entusiastförsäkrad hos LF i skåne.
Det kom ut en kille från LF för att kolla på bilen sedan var det inga problem.
Betalar ca 1700kr helförsäkring/år.

MVH/Micke
Post Reply