Lotus elise s1 -97

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
StefanA
Forumberoende

Lotus elise s1 -97

Post by StefanA »

Får väl göra en tråd om min elise jag med.. :)

Köpte min en liten bit utanför London i slutet på februari 2008. Jag hade under något år gått och småfunderat på att det nog vore kul att ha en elise. Småfunderingarna övergick i maniskt habegär ungefär i början på februari 2008... Jag började kolla annonser i Sverige på eliser och speedster, hittade dock inget som passade och jag började kika på hur det kunde gå till att ta hem en från England. Det blev en del läsande på nätet och mycket bortsortering av gammal information som inte gällde längre. Tillslut började jag känna mig hyffsat säker på hur jag skulle gå tillväga.

När jag äntligen stod vid en bilhandlare norr om London bland en massa Aston martin och mercor slogs jag över hur vansinnigt liten elisen var... hade ju bara sett några på håll innan... Efter lite prat och undersökning av motor och chassie m.m. var det dags för provkörning, funderade på hur man skulle lyckas komma in i det lilla dörrhålet... (hade skrattat åt folk på youtube innan som försöker hoppa i och ur eliser, nu skulle man få känna på hur det känns att bli skrattad åt...). Men när jag slog knäet i taket när jag skulle kravla mig in visste jag att det skulle bli köp! :-D Efter provkörningen var jag ännu mer säker! Elisen kändes som en riktig sportbil med otrolig känsla i styrning m.m.!

Och köp blev det!

Måste säga att det var en speciell känsla att påbörja hemresan med en nyköpt bil, mörker, regn, vänstertrafik och med navkapslar från långtradarna i huvudhöjd... :)
Attachments
Elisen hos bilhandlaren
Elisen hos bilhandlaren
elise_1.jpg (81.77 KiB) Viewed 34168 times
Stannade vid spritaffären för att försöka få ner några flaskor i det överfulla bagaget
Stannade vid spritaffären för att försöka få ner några flaskor i det överfulla bagaget
elise_2.jpg (49.68 KiB) Viewed 34183 times
Första dagen i Sverige....
Första dagen i Sverige....
elise_3.jpg (76.45 KiB) Viewed 34102 times
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
StefanA
Forumberoende

Re: Lotus elise s1 -97

Post by StefanA »

Några till bilder:
Attachments
elise_4.jpg
elise_4.jpg (44.03 KiB) Viewed 34097 times
Fungerar även bra som campingbil!
Fungerar även bra som campingbil!
elise_5.jpg (97.44 KiB) Viewed 34053 times
Vinter-fixande
Vinter-fixande
elise_6.jpg (48.86 KiB) Viewed 34191 times
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Idag anlände årets julklapp från mig själv till mig själv! :)

Blev en emerald k6. Skall bli intressant att börja trixa med motorinställningarna! Kommer förhoppningsvis lära mig en del på köpet! :)
Emerald var snälla nog att lägga in en bas-mapp som jag kan utgå ifrån, vilket förmodligen underlättar en hel del.
Attachments
emerald.jpg
emerald.jpg (65.58 KiB) Viewed 33934 times
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Då var det vinter igen.....

Så bilen har åkt i i garaget och bakre clamen har åkt av... :)
Image

Har köpt en bredbandslambda som jag skall installera och koppla in till emeralden. Blir bra mycket lättare att mappa själv när man kan se blandningen kontinuerligt.
Har svetsat på ett extra fäste lite längre bak på avgasröret än där vanliga lambdan sitter (bredbandaren skall sitta lite kallare än en vanlig).

Skall också fixa till hjulupphängningarna, d.v.s. ta bort rost, måla och sätta i nya bussningar.
Har någon lite bra tips på vad jag skall måla med tar jag tacksamt emot dom! :)
Tänkte själv köra med zinkfärg och sen någon vanlig färg utanpå det, men vet ej om det är vettigt...

Här är en av de främre bärarmarna efter en liten dos roterande stålborste... Kom inte åt överallt så jag kommer blästra också.
Image
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Hammarlack är bra håller bättre än pulverlack över tid, finshen duger för bärarmar tycker jag. Engelsmännen änvänder POR 15 som verkar ge bra resultat, du behöver inte blästra med dessa färgern heller fäster på rost  :up:
Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Tack för tips!

Hjälp vad svårt det kan vara att bestämma sig... Zinkfärg verkar bara finnas på sprayburk i dom vanliga affärerna, så det gör att det lutar åt t.ex. hammarlack istället.

Hur jag än gör borde jag ju inte få problem med rost igen inom rimlig tid eftersom bilen nästan bara körs vid fint väder.
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Stefan !

Vad tänker du använda för bussningar ?
Petar du dit originalvarianten i gummi eller
blir det hårdare plast (polyeuretan) ?
Den senare varianten lär ge något sämre
komfort, men brukar gillas av rejsputtarna.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Hej!

Jag tänkte sätta i lite hårdare bussningar. Tror det blir dom här:
http://www.eliseparts.com/products/show ... ne-bushes/

Har läst lite och sätter man i hårdare bussningar så krävs det lite mer underhåll, d.v.s. man bör ta isär dom ibland och smörja eftersom man har en glidyta till skillnad mot originalbussningarna där själva gummit vrids.
Men vad skall man med vintrarna till om man inte skruvar på bilen? :)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Nu är två bärarmar målade... :)

Köpte en färg som heter combicolor på bauhaus. Läste att den skulle vara rostskyddande och lite segare än hammarlack vilket borde vara bra om det kommer stenskott m.m.

Image
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Har själv inte provat annat än oe bussningar på Elise.
Intressant att till nästa säsong få höra vad du tycker
om nylonbussningar.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Nu känns det inte som såå långt kvar till provkörning! :)
(får väl bli lite varmare först iof...)

Idag ställde jag in alla hjulvinklar efter att ha haft loss alla bärarmar som målats och fått nya bussningar. Tyckte det verkade fungera fint med "sytrådsmetoden", d.v.s. att man spänner upp tråd längs med bilen och mäter med skjutmått till fälgkanten för att få toe. För att få camber använde jag sytråd som ett lod. Caster mätte jag också med lod till mitten av ball-joint-fästena på bärarmarna, tror det borde funka hyffsat...
Nu är inte vinklarna mätta med kaross och last, så jag planerar att finjustera dom när allt är på plats. (fast med tanke på allt skrot som ligger på bilen kanske den har rätt vikt... :) )

Lite bilder som bevis :)
Den ena bilden är på ett hemmasnickrat bakre stötdämparfäste, originalet hade böjt sig ganska bra.... Detta borde bli rätt mycket starkare då det är svetsat som en "box".
Skruvarna till toe-stagen bak hade också böjt sig... så det var nog i sista minuten jag bytte till eliseparts toe-stag (som dom hävdar skall vara starkare)
Attachments
IMG_0857.jpg
IMG_0857.jpg (62.47 KiB) Viewed 32584 times
IMG_0858.jpg
IMG_0858.jpg (46.47 KiB) Viewed 32504 times
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Hurra! Idag blev det premiärtur för i år efter att jag skruvat på karossen igen!

Nylonbussningarna verkar fungera fint. Innan hade jag en del "wobbel" när man körde över brunnslock m.m. troligen beroende på att gummibussningarna var väldigt slitna, nu har den mycket mer solid känsla.

Har också fixat det bästa trimmet av alla, köpte en landrover serie3 -72 med 62 dieselhästar på 2ton för ett par månader sen... :)
Efter att ha kört den ett tag känns lotusen verkligen som en raket! :)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
silke
Forumveteran

Post by silke »

StefanA wrote:Har också fixat det bästa trimmet av alla, köpte en landrover serie3 -72 med 62 dieselhästar på 2ton för ett par månader sen... :)
Låter som en grym kombo, Elise och en gammal Land Rover!!  :up: Har bara kört de "moderna" Defender modellerna men även dom har mycket charm och hög körglädje, på sitt eget lilla vis...
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

silke wrote: Låter som en grym kombo, Elise och en gammal Land Rover!!  :up: Har bara kört de "moderna" Defender modellerna men även dom har mycket charm och hög körglädje, på sitt eget lilla vis...
Jo, det är ju en lite kul kombination, tar man medelvärdet mellan dom blir det ju nästan en svenssonbil! :)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

StefanA wrote:Hurra! Idag blev det premiärtur för i år efter att jag skruvat på karossen igen!

Nylonbussningarna verkar fungera fint. Innan hade jag en del "wobbel" när man körde över brunnslock m.m. troligen beroende på att gummibussningarna var väldigt slitna, nu har den mycket mer solid känsla.

Har också fixat det bästa trimmet av alla, köpte en landrover serie3 -72 med 62 dieselhästar på 2ton för ett par månader sen... :)
Hej,

Jag satte dit nylonbussningar för flera år sedan och har aldrig fått dem tysta. Det knirkar och knarkar hela tiden. Vad är din erfarenhet och har du några tips???
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply