Bilen står nu avställd för vintern och då passade jag på att montera loss underpanelen och diffusorn. Märkte då att det var en oljefläck på underpanelen.
Första oljeläckan var enkel att hitta. Det läcker från oljetrågspluggen. Provade att lossa och dra åt den igen med momentnyckeln men läckan är kvar. Blir väl till att ordna en ny tätbricka eller kanske ännu bättre en sån frän magnetisk plugg. Om man riktigt snabb, tror ni man klarar att byta plugg utan att tappa alltför mycket olja (vill inte sitta med bilen tom på olja över vintern i fall jag behöver köra den nånstans sen)? Borde ju gå att toppa upp sen det lilla man förlorat så man kan ta sig till GDS/ verkstad.
Sen visade det sig tyvärr läcka olja på fler ställen. Såg först en misstänkt fläck på grenröret och började sen kika uppåt.
Olja kring grenrörsinfästningen men ser även ut att vara oljigt längs med "cam cover" (vad nu det heter på svenska) packningen? Verkar vara lite oljigt längs den hela vägen runt (ska försöka ta lite fler bilder vid tillfälle) men framförallt bakom vid grenröret där det droppar. På framsidan skulle det lika gärna kunna vara kladd från ett oljebyte.
Kladd på grenröret Fotat uppåt från grenröret där det droppar ner (ganska kladdigt).
Förra ägaren bytte kamrem själv på bilen precis innan jag hämtade bilen, kan det vara nåt uppenbart han slarvat med att dra åt?
Vet inte hur mycket jag ids pilla med detta, finns det annars någon verkstad i Stockholmsområdet som kan rekommenderas för Rover-motorerna?
God jul!