S2 Elise 111s tomgångsmystik + tappar varv

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Christopher Zell
Forumberoende

S2 Elise 111s tomgångsmystik + tappar varv

Post by Christopher Zell »

[EDIT] inte bara tomgången, på lägre varv t.ex. konstant gaspådrag vid 2.500 rpm tappar den varv ner till t.ex. 1000 rpm för att sen åka upp igen. Så bilen rycker vid körning. På högre varv funkar allt kanon.

Har äntligen fått tillbaka bilen men allt är inte riktigt som man skulle önskat.
Tomgången som rycker till då och då som fanns innan motorn togs ned är kvar.
Har gjort en liten snutt
http://m.youtube.com/watch?v=VZrGQtz_S8I

Där man kanske kan se/höra. Den droppar i tomgången sen kämpar den för stt hålla igång tomgången, sen går den ett tag innan den droppar igen och så håller det på.

Har testat att resetta iacv enheten men ingen skillnad.
Fått tips på stt det kan vara pre-cat lambdan (dock visar den ingen felkod), iacv enheten, tps sensor eller map sensor.....det blir snabbt en del pengar om man ska chansa på att byta alla dessa.

Någon som haft ett liknande problem?
Last edited by Christopher Zell on Wed 13 Aug, 2014 14:22, edited 2 times in total.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Josen
Forumveteran

Re: Elise 111s tomgångsmystik s2

Post by Josen »

Mycket kul att du fått bilen tillbaka  :up: och kan ratta Elise igen :steer: Tycker din tomgång ser bra ut på film ?

Har kämpat del med S2 111 K tomgång :)

- Kolla noga att alla slangar till insuget sitter där och är täta ( Morgan kanske glömt någon )

- Läs av Throttle pos och MAP värden via OBD läsare, skall ligga hyffsat stilla

Sen lär sig ECU TPS efter tag, så kör bilen ett tag och se om det blir bättre  :up:

Vad som är vanligt är att TPS lägger av, det är en fjäder som håller sensor på plats som efter tid kan lägga av, då glappar TPS värden ( oroliga tomgång ). Jag har alltid extra TPS med mig på tävlingar nuförtiden, även kablaget kan ge upp här.

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Christopher Zell
Forumberoende

Jodå bilen är tillbaka men det finns en del smått och gott att pilla med likväl. Köpte en sån där odb2 blåtandsmojäng som funkade kanon i bruksbilen men i elisen vill den inte ansluta som den ska. Ska testa lite till, hade ju underlättat att få ut lite diagnosvärden.

Tror det låter/ser bättre ut på filmen än det är. Man ser det på ett par ställen att den tappar tomgången och söker för att hitta tillbaka till ett stabilt läge igen.
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Ok

Skulle satsa på TPS strul eller ej ansluten vacuum-slang, TPS sitter alltså vid sidan av throttle huset och känner av läget på gas-spjället.
Finns att köpa billigt beg på ebay för test

När du felsöker kolla kabel in mot TPS - så här såg det ut för mig en gång :shock:
2388_2011-05-30-el_strul.jpg
2388_2011-05-30-el_strul.jpg (60.23 KiB) Viewed 16802 times
Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

http://youtu.be/5x7JMb42YDg

En liten film som visar jämnt gaspådrag, sen dippar den markant innan den hittar tomgången när jag släpper gasen.
lägger jag jämn gas vid t.ex. 3000 rpm (och enligt odb konstant spjällöppning) kan den börja flaxa ner till 2000 varv trots samma pådrag och sen antingen studsa upp igen eller vandra däromkring tills man ger mer gas.
Hittade inga felkoder med odb blåtandsmojängen.

Skulle få en beggad tps sensor att testa med i dagarna. Hoppas det ger nåt.

Men av ren nyfikenhet, tps sensorn trodde jag berättade för ecun om hur öppet spjället är, om odbn säger att spjället är jämnt öppet på tex 14%, men varvtalet ändå åker jojo trots konstant påstådd spjällöppning, vad är det då som påverkar varvtalet?
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Säger OBD 14 % på TPS ? Något är fel kring den, vänta och test med ny TPS och läs av värdet igen

Fel TPS värde fintar ECU:n > tomgång åker jojo, tryck ner gasen och se vilka värden du får på OBD ( tror det skall vara från 5% <-> 94 % )

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

God morgon,

Tror du missförstod mig lite. 14% var bara ett exempel alltså om jag trycker ner gasen och håller den så att odbn säger 14% konstant så dippar varvtalet ändå nedåt efter en kortstund och kan då dippa ner från 3k till 2k för att sedan vända igen uppåt trots att spjället varit lika öppet hela tiden.
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Ok, men när du inte rör gasen vad läser du för värde av TPS då från OBD ?
Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

Tps sensor bytt men ingen skillnad.
Här ett klipp till som visar neutraläge och konstant gaspådrag. När nålen dippar är alltså gaspåslaget fortfarande konstant så inte jag som slår av på gasen. Misstänker att detta hänger ihop med tomgången. Någon på seloc menade att iacv kan påverka varvtalet även vid ett visst pådrag. På högre varv dippar den inte vad jag kunnat testa utan endast i det lägre varvtalsspannet. Kör man i stadstrafik i låg hastighet blir det lätt väldigt ryckigt.

http://youtu.be/Gl-Hthnh8Hs
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Kan du kontrollera kablar TPS till motorstyr ? ( 3 st )

-> Har du kollat OBD värden på TPS ? ( kable-brott ) med tändning på, vrid gasen förhand och läs av OBD värden.
Värdet skall vara < 5 % idle > 90 % full throttle

Läs av MAP värdet också via OBD -> skall vara 35-40 kpa idle ( motorn igång ) och 100 motorn av

Det är KUL att felsöka !  :up:

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

Odb car doctor pro säger map 0,4 kpa när tomgången är stabil, när den börjar tappa o jaga tillbaka så visar den lite mer. Stänger jag av bilen går den upp till 97 o sen slår appen ifrån och säger not supported.
Screenshot_2014-07-30-17-58-54.png
Har ingen voltmeter här så kan inte mäta spänningen. Men tps på odb säger 0% vid tomgång och 100% vid full öppet spjäll.

Försökte mäta nåt som heter short term fuel trim på inrådan av en selocare men vet inte riktigt vad jag ska läsa ur det.
Första bilden visar vid konstant gaspådrag där varvtalet dippar för att sen komma tillbaka
http://gallery.seloc.org/albums/userpic ... tf_rev.png

Sen på tomgång
http://gallery.seloc.org/albums/userpic ... f_idle.png

Och sen fanns nåt med 1v och 2v som också pendlade på i relation till tomgångens sökande.
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Ok - > MAP och TPS verkar ju stämma  :up:

Hörde att Morgan hjälper dig längre fram  :up: , kör bilen nu tillsvidare och njut, skit i tomgången ;)
Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

Jag är tyvärr sämst på att släppa saker som inte är hundra:)

Risken finns att bilen åker tillbaka till morgan redan i dagarna. Jag börjar ledsna på vägen.....
Elise S2 Type 25 - såld
Christopher Zell
Forumberoende

Image

Lite mer loggat på Map under morgonens övningar. Tycker Map-loggen ser rätt skum ut. Tyvärr oklart om det var under körning eller när det var då jag inte fram hela timmens körning loggad :(

Ny iacv på väg fast hos posten....sen skulle man ju vilja prova med annan Map sensor, annan ecu, annan lambda bara för att och kanske även annat spjäll om nån skruvat på lilla justerskruven men den ser orörd ut.....
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

MAP ( lufttrycket i plenum ) ökar med mera throttle, glappande MAP fintar tomgång direkt.
Kolla loggen om du gasade - då skall den öka för att svänga in mot 30-40 kap när du släpper ( idle )

Testa också att dra up både MAP och TPS, motor skall gå limpe-home och lägga sig lite högra tomgång, kommer kasta lite felkoder men dessa rensar du sen med OBD interfacet.

Med risk att låda som Gunde Svan ;) - kämpa på !
Joachim Osbeck
Post Reply