Den 30 Augusti är det dags igen för den ultimata sportbilsträffen, Arlanda Bilfestival - sportbilens nationaldag 2014!
Hela klubben är naturligtvis inbjuden igen i år, men Håkan som håller i Stockholmsevenemangen har fått förhinder och har bett mig ta hand om det denna gång. Så antingen PM:a mig här på forumet eller anmäl ert intresse här i tråden så följer jag upp. Det vore helskoj om vi kunde bli sådär en 15-20 bilar. Det vore bra om alla är föranmälda så vi kan få en bild av hur många det blir och att vi kan skicka ut detaljinformation direkt till alla deltagare.
Viktigt är att vi måste vara där i tid. De öppnar portarna 8.00 - 8.30 så vi gör som förra året och ses på rastplats Stora Wäsby vid Shell/McDonalds senast kl. 07.45 för att åka i samlad trupp till festivalen. Kommer vi in vid 8 får vi också bäst platser, vilket vi lyckades bra med förra året!
För de som inte var med förra året kan jag berätta att det var ett mycket fint ordnat och roligt event med runt 1000 bilar! Tyvärr ville vädrets makter sätta en pinne i lättmetallfälgarna och öste regn över hela området från lunchtid. I år hoppas vi på mycket bättre väder.
Ett moment i festivalen är att varje klubb åker ett uppvisningsvarv med 10 av sina finaste eller unikaste bilar genom festivalområdet och blir samtidigt intervjuade om vad som visas upp. Urval av vilka som deltar i denna parad bestäms på plats, så se till att putsa upp skönheten ordentligt! Pris utlovas till bästa bilparad. Förra året kom det helt av sig för oss eftersom Miata-klubben trängde sig in och stoppade vår parad. Det ska vi se till att ta revansch på i år!
Man kommer få möjlighet att ratta värstingbilar, bla Jaguar F-type, och dessutom erbjuds både besökare och deltagare att åka "Superbilstaxi" på Test Track 2 med professionella förare.
Nytt i år är att det hela avslutas med att alla deltagare som vill bildar en enorm bilkortege.

Så här beskriver de själva:
All övrig information och lite inspirerande filmer finns att hitta på http://www.arlandabilfestival.se/Nu har vi hittat en perfekt final på festivalen! Det blir en gemensam sportbilkortege via bl.a. den berömda ”Slingerbulten” som leder oss till målet: Café Rosenhill. http://www.caferosenhill.se
Mellan 16-17.00, erbjuds alla sportbilar en gemensam kortege, där resan är lika underbar som målet. Den berömda vägsträckan ”Slingerbulten” tar oss till Café Rosenhill i Grödinge – utnämnt till Sveriges bästa café. På ett vackert sluttande fält parkeras sportbilarna och kan beundras av alla samtidigt som caféet erbjuder Er en härlig fikastund.
Bilkortegen kommer att filmas och fotograferas för att användas i artikel- och marknadsföringssyfte. Detta material finns tillgängligt för sportbilsklubbarna efter festivalen.
Mycket välkomna alla och kommer ni långväga och behöver sängplats ordnar vi det på något sätt!
/Staffan Linder