Tack alla! - Arlanda Bilfestival 2014

Träffar, bankörningar, möten etc.
Graf Orlok
Forumveteran

Arlanda Bilfestival 2014 - Nu är det dags!

Post by Graf Orlok »

Image
Den 30 Augusti är det dags igen för den ultimata sportbilsträffen, Arlanda Bilfestival - sportbilens nationaldag 2014!

Hela klubben är naturligtvis inbjuden igen i år, men Håkan som håller i Stockholmsevenemangen har fått förhinder och har bett mig ta hand om det denna gång. Så antingen PM:a mig här på forumet eller anmäl ert intresse här i tråden så följer jag upp. Det vore helskoj om vi kunde bli sådär en 15-20 bilar. Det vore bra om alla är föranmälda så vi kan få en bild av hur många det blir och att vi kan skicka ut detaljinformation direkt till alla deltagare.
Viktigt är att vi måste vara där i tid. De öppnar portarna 8.00 - 8.30 så vi gör som förra året och ses på rastplats Stora Wäsby vid Shell/McDonalds senast kl. 07.45 för att åka i samlad trupp till festivalen. Kommer vi in vid 8 får vi också bäst platser, vilket vi lyckades bra med förra året!

För de som inte var med förra året kan jag berätta att det var ett mycket fint ordnat och roligt event med runt 1000 bilar! Tyvärr ville vädrets makter sätta en pinne i lättmetallfälgarna och öste regn över hela området från lunchtid. I år hoppas vi på mycket bättre väder.

Ett moment i festivalen är att varje klubb åker ett uppvisningsvarv med 10 av sina finaste eller unikaste bilar genom festivalområdet och blir samtidigt intervjuade om vad som visas upp. Urval av vilka som deltar i denna parad bestäms på plats, så se till att putsa upp skönheten ordentligt! Pris utlovas till bästa bilparad. Förra året kom det helt av sig för oss eftersom Miata-klubben trängde sig in och stoppade vår parad. Det ska vi se till att ta revansch på i år!

Man kommer få möjlighet att ratta värstingbilar, bla Jaguar F-type, och dessutom erbjuds både besökare och deltagare att åka "Superbilstaxi" på Test Track 2 med professionella förare.

Nytt i år är att det hela avslutas med att alla deltagare som vill bildar en enorm bilkortege.
Image

Så här beskriver de själva:
Nu har vi hittat en perfekt final på festivalen! Det blir en gemensam sportbilkortege via bl.a. den berömda ”Slingerbulten” som leder oss till målet: Café Rosenhill. http://www.caferosenhill.se

Mellan 16-17.00, erbjuds alla sportbilar en gemensam kortege, där resan är lika underbar som målet. Den berömda vägsträckan ”Slingerbulten” tar oss till Café Rosenhill i Grödinge – utnämnt till Sveriges bästa café. På ett vackert sluttande fält parkeras sportbilarna och kan beundras av alla samtidigt som caféet erbjuder Er en härlig fikastund.

Bilkortegen kommer att filmas och fotograferas för att användas i artikel- och marknadsföringssyfte. Detta material finns tillgängligt för sportbilsklubbarna efter festivalen.
All övrig information och lite inspirerande filmer finns att hitta på http://www.arlandabilfestival.se/

Mycket välkomna alla och kommer ni långväga och behöver sängplats ordnar vi det på något sätt! :happy07:
/Staffan Linder
Last edited by Graf Orlok on Fri 22 Aug, 2014 08:36, edited 1 time in total.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Zkrappie
Stamgäst

Re: Arlanda Bilfestival 2014 - Nu är det dags!

Post by Zkrappie »

Det här har jag sett fram emot, jag följer med! :-D
Lisa Hansson
Lotus Elise s2
Håkan B
Moderator

Post by Håkan B »

Härligt Staffan!
Hoppas att Stockholmarna ställer upp mangrant och att ni får en Toppendag!
Attachments
Ca 30 Lotusar förra året.<br />Hoppas ni sätter nytt rekord i år!
Ca 30 Lotusar förra året.
Hoppas ni sätter nytt rekord i år!
image.jpg
image.jpg (121.79 KiB) Viewed 26874 times
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh: :flag:
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Vad roligt att du kommer med Lisa. Jag skickar över lite information vad det lider.

Lite läsning om några intressanta racing-profiler som dyker upp på festivalen: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... emligheter
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

Håkan B wrote:... Hoppas att Stockholmarna...
Har tyvärr inte hunnit med så mycket Lotusåka i år - så det är väl dax nu då...
Jag ska försöka ta mig i kragen och ansluta vid McD Stora Wäsby kl. 07.30 den 30'e. Hoppas nu inte nå't kommer ivägen.  :wave:
Andreas C
Användare

Post by Andreas C »

Hej!

Jag kommer! Ska bli riktigt kul då jag missade detta förra året pga syrrans bröllop. Siktar på att vara vid stora väsbys rastplats 07.30.
Mvh/Andreas

Esprit Turbo SE "sport 300" -91
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Vi ses :steer:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Vanya_S
Stamgäst

Post by Vanya_S »

Kommer med åtminstone en Esprit beroende på vädret :)
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

Graf Orlok på annat håll wrote:Under eventet kommer det vid något tillfälle även bli en kortege med 10 bilar som paraderar genom publikområdet och igen, beroende på hur många vi blir så kommer vi få välja ut vilka som åker i denna. Jag ser helst att det blir så stor variation på modeller som möjligt och då blir även urvalet per modell baserat på skick och puts, så putsa gärna upp bilen så den blir riktigt snygg!
Uj! :shock:
Det innebär att man måste tvätta och kanske t.o.m. vaxa istället för att som man är van vid inför träffar fundera och justera dämpare, lufttryck och kränghämmare.
Hur gör man... :winking:

:uglyhammer:
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Kom förbi mig så hjälper jag dig! :lol:
...så kan du hjälpa mig med hjulinställningen och krängningshämmarna. :laugh:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Vi fick en liten informationsaffisch/trycksak/broschyr angående el Grande Finale, dvs bilkortegen ner genom Slingerbulten. Jag har editerat ursprungsposten och lagt dit den, men för säkerhets skull kommer den här igen!

Image
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Per Mo
Forumveteran

Post by Per Mo »

Tänker försöka komma till Arlanda. Det är rätt kul att åka sportbilskortege. :steer:
Gäller bara att mina nya däck kommer denna vecka så jag hinner få dem monterade och att jag orkar upp i tid. Detta startar för mig mitt i natten. :sleep2:
Mazda Miata ND 2.0 -19 2025-20?? :steer:
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

Graf Orlok wrote:Kom förbi mig så hjälper jag dig! :lol:
...så kan du hjälpa mig med hjulinställningen och krängningshämmarna. :laugh:
Sådärja - nytvättad och vaxad... :shock:

:winking:  :wave:
Attachments
exige.jpg
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Snyggt jobbat Lasse! Det där blir ju toppen. Nu hoppas vi att det utlovade högtrycket kommer till oss i öst så vi får strålande solsken hela dagen!

Kul att du också kommer Per. Jag har fått en del anmälningar på email från "icke-forumrävar" så vi blir nog ett vackert litet gäng.
Det börjar dra ihop sig och vi är bara några dagar ifrån, men vi har fortfarande plats för fler, så "keep 'em coming!". Ju fler desto roligare!
:flag:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Jag kommer.
Har äntligen avlägsnat insekter och gummipåslag efter banåkning. Polering och vax imorgon :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply