Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Cat7even
Forumveteran

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Cat7even »

lahi wrote:
Cat7even wrote: Man du förklara timingen för en okunnig? Har bar använt mig av ungefär samma 1,125 mm lyft (inlet CAM ) vid tdc om jag kommer ihåg rätt  :eyes2:
Haha, fan vad snurrig jag är. Såg nu att jag skrev fel... När jag tajmar kammar på motorcyklarna så går jag på lobecenter och då mäter man vevaxelgrader vid 1 mm lyft. Men när jag tajmar in lyft vid tdc så är det ju lyft vid tdc och inget annat  :bigl: Ursäkta förvirringen. Det är bara jag som rör ihop allt. Skyller på att jag är sjuk med feber :banghammer:
Du har rätt. 1,125 mm lyft vid tdc på insug. Och 0,875 mm lyft vid tdc på avgas. Det kör jag på efter rekommendation av Dave Andrews.
För att få igenom min rackare i bilprovningen blev jag tvungen att minska overlap.
Skall väll göra ett nytt försök till sommaren.
Krya!
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende

Post by lahi »

Cat7even wrote: För att få igenom min rackare i bilprovningen blev jag tvungen att minska overlap.
Krya!
Jaså, vad hängde de upp sig på då?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

lahi wrote:
Cat7even wrote: För att få igenom min rackare i bilprovningen blev jag tvungen att minska overlap.
Krya!
Jaså, vad hängde de upp sig på då?
Hade svårt att få ner hc om jag kommer ihåg rättt
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende

Post by lahi »

Cat7even wrote: Hade svårt att få ner hc om jag kommer ihåg rättt
Ahaaa. Räckte inte att hälla i k-sprit? :winking:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende

Post by lahi »

Jocke_D wrote:Märkligt att jag inte svarat här.

Jag tänker...
1. Du ska bygga klart skoter-hojen först (inte läst några uppdateringar på väldigt länge iofs, du kanske redan är klar)! :)
2. Överladd är alltid överladd :) oroar man sig för att besiktningen syns det lika tydligt om du har en kompressor* som om du har Gixxerspjällhus.
3. ITB är rätt fränt också om man ser till att få rejäla varvtal.

Rock on :)

* = min kompressor är original (på samma motor i annan bil) så där syns det knappt. Besiktat två gånger utan ett ord om det. Går att göra diskret.
Tack för input :-D

1. Nja. Egentligen borde jag göra det. Men... det är för mycket kvar för att hinna med det som vinterprojekt och jag måste ha något att göra som är klart till våren. Dvs ett vinterprojekt. Där passar bilen in eftersom den måste vara klar till sista mars. Hojbygget fortskrider ändå men väääääldigt långsamt... Mycket med hus, barn och Lotus nu :winking:

2. Jag oroar mig inte för besiktningen. Gäller bara att hitta ett ställe där de uppskattar såna byggen :winking: Och sen kan man ju alltid tappa bort nyckeln till motorhuven.

3. Jaaaaa, visst är det!  :banana: Det jobbiga är bara att det medför motordelar för 20000 kr utöver kostnaden för ITB om jag vill kunna utnyttja dem fullt ut. Att bara varva 7000 med ITB monterade känns lite onödigt. Men kanske har jag fel. Sen vet jag inte om motorn förblir trevlig på gata om man bygger den för över 8000 varv? De kammarna som behövs då kanske inte vaknar förrän mycket senare än de jag har. Med risk att jag måste ligga mellan 6000 och 8000 på de kurviga landsvägarna för att det ska hända något ut ur kurvorna och då går det fort... På bana är det en annan sak.

Svårt det här :flag:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Mange249
Stamgäst

Post by Mange249 »

Hur omfattande är det att byta styr till Emerald K6 om man köper rätt kabelhärva? Funkar obd och instrumenthus mm som vanligt?

Är sugen på att skaffa till min Elise S2-04 med vvc och portad topp mm...
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
mjohannssen
Forumberoende

Post by mjohannssen »

När vi ändå är inne på motorer. Jag har ju VVC motorn i min S1:a. Matad via MC spjällhus och sedan eftermarknads grenrör, sportavgas och race katt. Soppa och tändning står Emerald för. Motorn går bra, drar jämt och fint. Bromsad av tidigare ägare till ca185hp. Jag skulle dock vilja ha lite roligare karaktär på motorn. Tack vare/eller kanske på grund av VVC är ju effektkurvan nästa helt linjär. Min fundering är att investera i andra kamaxlar och ta bort VVC mekanismen. Det finns färdiga kit att köpa. Någon som har erfarenhet av en sådan ombyggnation?
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
lahi
Forumberoende

Post by lahi »

Mange249 wrote:Hur omfattande är det att byta styr till Emerald K6 om man köper rätt kabelhärva? Funkar obd och instrumenthus mm som vanligt?

Är sugen på att skaffa till min Elise S2-04 med vvc och portad topp mm...
Ingen aning men det märker jag snart :winking: Min Emerald K6 ligger på utlämningsstället just nu och ska hämtas ikväll. Har dock inte handlat kabeln än men det ska jag göra strax...
Men vad jag förstått så ska instrument funka och även obd. Plug and play och så behöver man kalibrera tps, konfigurera ecu:n, trycka in mapp och provstarta :-D Det lät lätt men får se framöver hur lätt det är...
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende

Post by lahi »

mjohannssen wrote:När vi ändå är inne på motorer. Jag har ju VVC motorn i min S1:a. Matad via MC spjällhus och sedan eftermarknads grenrör, sportavgas och race katt. Soppa och tändning står Emerald för. Motorn går bra, drar jämt och fint. Bromsad av tidigare ägare till ca185hp. Jag skulle dock vilja ha lite roligare karaktär på motorn. Tack vare/eller kanske på grund av VVC är ju effektkurvan nästa helt linjär. Min fundering är att investera i andra kamaxlar och ta bort VVC mekanismen. Det finns färdiga kit att köpa. Någon som har erfarenhet av en sådan ombyggnation?
Jag har inget svar på din fråga förutom att det finns solida kammar från Piper som passar där vvc-kammen satt med dess större lagerlägen. Det är väl rena "drop-in" kammar så det ska bara vara att byta. Snabbt gjort  :up:

Vad har du för innehåll annars i motorn? Kolvar och stakar tänker jag mest på?

Sist, men inte minst: MC spjällhus. Jag har lite sånt liggande efter min mc karriär och jag undrar hur det fungerar att köra med? Dave Andrews säger att det är liten "shut angle" på sådana jämfört med t.ex. Jenvey spjäll och liknande så det blir svårt att mappa låg last och låga spjällöppningar. Att det kan bli ryckigt och svårt att få rätt på. Hur upplever du det som kör med MC spjäll? Tomgång, stadstrafik, låga varv och låg belasning mm.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
mjohannssen
Forumberoende

Post by mjohannssen »

lahi wrote: Jag har inget svar på din fråga förutom att det finns solida kammar från Piper som passar där vvc-kammen satt med dess större lagerlägen. Det är väl rena "drop-in" kammar så det ska bara vara att byta. Snabbt gjort  :up:

Vad har du för innehåll annars i motorn? Kolvar och stakar tänker jag mest på?

Sist, men inte minst: MC spjällhus. Jag har lite sånt liggande efter min mc karriär och jag undrar hur det fungerar att köra med? Dave Andrews säger att det är liten "shut angle" på sådana jämfört med t.ex. Jenvey spjäll och liknande så det blir svårt att mappa låg last och låga spjällöppningar. Att det kan bli ryckigt och svårt att få rätt på. Hur upplever du det som kör med MC spjäll? Tomgång, stadstrafik, låga varv och låg belasning mm.
Jag vet faktiskt inte vad det är för komponenter innuti min motor. Varvstop är satt till 7300 rpm och jag vet faktiskt inte om det är en tickande bomb eller om den är byggd för att klara varv/effekt. Med tanke på hur mycket pengar och energi som är lagd på resenten av motorn, antar jag att stakar/kolvar/bultar/lager är valda för att hålla.

Ang MC spjällhus. Motorn går hur fint som helst. Den är mappad av TS motorsport. Den kan vara lite ryckig och grinig någon minut precis efter uppstart. Men så fort den byggt lite värme är den hur fin som helst att köra. Det jag vet om min spis:
Emerald K6 ECU
4 x 42 mm Mikuni spjällhus, inbyggda i en hurricane luftbox.
Hurricane cold air luftintag / KN filter.
EP:s Stepped bore grenrör
EP:s High flow sport avgassystem 6" med sportkat.
EP:s skvalpplåtar monterade i sumpen.
EP:s PRRT Termostat kit (utanpåliggande)
Toppackning multi-lagered steel typ.
spjällhus.JPG
spjällhus.JPG (79.2 KiB) Viewed 23794 times
elise7.JPG
elise7.JPG (146.85 KiB) Viewed 23794 times
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
lahi
Forumberoende

Post by lahi »

mjohannssen wrote: Jag vet faktiskt inte vad det är för komponenter innuti min motor. Varvstop är satt till 7300 rpm och jag vet faktiskt inte om det är en tickande bomb eller om den är byggd för att klara varv/effekt. Med tanke på hur mycket pengar och energi som är lagd på resenten av motorn, antar jag att stakar/kolvar/bultar/lager är valda för att hålla.

Ang MC spjällhus. Motorn går hur fint som helst. Den är mappad av TS motorsport. Den kan vara lite ryckig och grinig någon minut precis efter uppstart. Men så fort den byggt lite värme är den hur fin som helst att köra. Det jag vet om min spis:
Emerald K6 ECU
4 x 42 mm Mikuni spjällhus, inbyggda i en hurricane luftbox.
Hurricane cold air luftintag / KN filter.
EP:s Stepped bore grenrör
EP:s High flow sport avgassystem 6" med sportkat.
EP:s skvalpplåtar monterade i sumpen.
EP:s PRRT Termostat kit (utanpåliggande)
Toppackning multi-lagered steel typ.
Tack för svar. Det ska man kanske inte börja fundera på :lol: Man kan ju hoppas att de komponenterna också är uppgraderade. Är de inte det och något ger sig så får du se det som ett tecken att du ska trimma vidare :-D Man kan ju inte byta ut trasiga grejor mot något med likvärdig prestanda.

TS motorsport är duktiga. Svalle har massor med erfarenhet av Emerald.
Jag har själv klurat fram och tillbaka på mc-spjällhus, därav frågorna. Får se var det landar :-D
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
janne.vxturbo250hp
Användare

Post by janne.vxturbo250hp »

Hej  :race:

Jag har byggt Elisen med mikuni spjällhus Emrald mm och har bra koll vad man behöver göra för att få Elisen att gå bra.

Hör av er om ni har några frågor.

Mvh janne :flag:
lahi
Forumberoende

Post by lahi »

janne.vxturbo250hp wrote:Hej  :race:

Jag har byggt Elisen med mikuni spjällhus Emrald mm och har bra koll vad man behöver göra för att få Elisen att gå bra.

Hör av er om ni har några frågor.

Mvh janne :flag:

Hej Janne!
Kul att du skriver här  :wave: Jag undrar lite om det är så farligt som vissa säger med ryckighet pga att små vridningar på spjället gör stor skillnad i tvärsnittsarea på just mc-spjätthus så det blir svårt att mappa vettigt.
Hade du fuelrail från hojen? Hur gjorde du med eventuell skillnad i cc-mått mellan Rover topp och spjällhusen? Anpassade avståndet mellan spjällhusen eller byggde insugsrör med rätt mått i båda ändar?

Sen är då frågan om kolvar och stakar i denna motor som jag är lite nyfiken på. Är det orignal eller är det kraftigare doningar? Tänkte på om jag ska våga byta till portad vvc-topp med 285 kammar och separata spjällhus och behålla original kolvar och stakar. Men då brukar man kunna varva över 8000 varv och jag tänkte att varvstoppet är satt till 7300 av en anledning :winking: Men det är kanske inte så vassa kammar som 285:or i den som gör att varvet hålls där?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
olof.eriksson
Stamgäst

Post by olof.eriksson »

Hej
Jag har byggt och skruvat rätt mycket K-serie vid det här laget.
När det gäller max varv så bör du inte ge dig över 7500 med balanserad standard vev. Ska du upp i 8000 och ändå till 8500 eller om du vågar mer. Då behöver du en vev med tungstensinlägg. Steve på Vibrationfree kan sälja dig en sådan för drygt 2000£.

Hälsningar
Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
mjohannssen
Forumberoende

Post by mjohannssen »

Hej,

När vi talar om att varva K-serie motorn, vad är svaga länken? Jag antar att det inte är veven utan vevstakar alt kolvar?
Eller frågan kanske är, vad är den svagaste länken?

//Micael
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Post Reply