Men jag blev inte riktigt nöjd. Därför tog jag till ett knep som jag använt på gammelbilen tidigare, och som dessutom inte kräver någon medhjälpare eller specialverktyg:
Man tar en lång vanlig genomskinlig 6 mm slang (köpte på Bauhaus), sätter ena ändan på bromsnippeln och sänker ner den andra änden i vätskan i behållaren där framme. Sedan öppnar man upp nippeln på samma sätt som vanligt, och trampar ner bromspedalen en massa gånger så att all vätska cirkulerar runt. När man har gjort detta i varje hörn i rätt ordning så finns det garanterat inga bubblor kvar, de löses upp i vätskebehållaren. OBS viktigt att systemet förblir slutet, jag säkrar slangen i behållaren med en vanlig snickeriklämma.
Lärde mig detta på nätet av en amerikan med en gammel-Elan, men har inte läst om det på svenska. Resultatet blir iaf att vartenda bubbla försvinner och bromsarna blir helt stumma, som man vill ha dem. Funderar på om det finns någon nackdel? Någon som kan detta bättre än mig?
/Ulf
