Tvärstopp med Eliseplanerna.. igen... :(

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
JohanZ3
Stamgäst

Tvärstopp med Eliseplanerna.. igen... :(

Post by JohanZ3 »

Hej!

Närmar mig köp av Elise mer och mer, och har nu en spekulant på min Z3:a till pass... Så det börjar verkligen bli aktuellt...

Jag har för mig att jag har startat en tråd tidigare angående försäkring på Elisen men det var tydligen dags att ta upp det igen, i hopp om att det finns nån utväg.

Nu har jag nämligen titta lite mer djupt på försäkringspremien, och jag vet inte om det blivit dyrare, eller jag bara glömt av hur dyrt det var. Men jag kan väl meddela att ja får ett snittpris på närmare 30000kr om året bolagen imellan med motiveringen, att den har den premien på en såpass ung förare som jag är (25 år). Jag har visserligen blivit av med körkortet en gång 2002 i 2 månader för en knapp fortkörning :steer:
Men ändå! På Z3:an har jag idag trygg hansa och betalar 9600kr om året.. Jo, jag har vagnskadegaranti, men det är ändå långt ifrån så blodigt..

Jag har inga problem med att ha råd med Elise, och visst skulle jag väl kunna betala 30000kr i försäkring om året, om jag prioriterade om saker.. Men ärligt talat, även om jag vore stormrik hade jag avstått.. Så mycket betalar jag bara inte..

Har ni några tips? Det verkar ju inte direkt gå att försöka "diskutera" med säljaren heller, dom ger mig ett svar i stil med "jag slår på ditt personnummer och regnumret, nåt annat kan jag inte göra"...

Såå, om jag inte löser detta blir nog tyvärr Elisen blått en dröm, och jag for fortsätta att söka mig till "svensson-sportbilar" för att få billigare försäkring. :(
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
HC
Stamgäst

Post by HC »

Hejs!

Vad får du för premie om du fyller i denna för en Elise? :hack:

http://www2.lansforsakringar.se/Varmlan ... efault.htm#
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

HC wrote:Hejs!

Vad får du för premie om du fyller i denna för en Elise? :hack:

http://www2.lansforsakringar.se/Varmlan ... efault.htm#
Kollade på skoj, men Elise finns inte med.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
HC
Stamgäst

Post by HC »

Jag tog "en i högen" SYD... - funkade!
Last edited by HC on Sun 11 Jan, 2004 22:12, edited 1 time in total.
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
JohanZ3
Stamgäst

Post by JohanZ3 »

Trafik 1000 kr 4809 kr
Delkasko 17700 kr
- brand 1500 kr
- stöld 1800 / 7800 kr
- glas 35 % lägst 1000 kr
- räddning 1200 kr
- rättsskydd 20 % lägst 1000 kr
Vagnskada 5000 kr 9163 kr
Maskinskada

Summa årspremie 31672 kr

32000, cirka. Och då valde jag ändå maximal självrisk, så få mil som gick att välja om året, samt att jag har hemförsäkring hos länsförsäkringar (vilket jag inte har) och såklart, inga skador de senaste åren.

Känns som jag är ute ur leken  :bow:
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Entusiastförsäkringar har tidigare varit ett alternativ för även nyare bilar. Vid en rundringning till bl a Länsförsäkringar visar det sig att de har tajtat till kraven de senaste åren. Bilen måste vara minst 10 år gammal för att kunna entusiastförsäkras. Vettigheten i detta kan diskuteras eftersom jag tycker att en Lotus oavsett årsmodell är en entusiastbil. MHRF har 20 år som gräns för att försäkra fordon.

För Elise-spekulanter innebär detta att man får vänta tills minst 2006 för att få en entusiastförsäkring.

Denna utveckling hos försäkringsbolagen är bara att beklaga.

Det har också diskuterats kring ett klubbavtal med något försäkringsbolag. Den rabatt vi då eventuellt skulle kunna få hänger ihop med att LCCS tar på sig stor del av det administrativa arbetet. I dagsläget har vi ingen större lust med det eftersom rabatten bara skulle bli blygsam.

Jag vet att det finns Elise-ägare som fått samma besked som du om premie, ca 30.000:-/år. Efter att ha ringt runt och "tjatat" på diverse bolag har premien hamnat kring 13-15.000:-. Tjat lönar sig tydligen.

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Usch,

låter saftigt, betänk dock att bilen kommer nog vara inregistrerad max 8 månader, vet andra som endast kör 6 månader. Mao du slipper ta hela smällen. Trixet du skall göra isåfall är att se till att få försäkringen på senhösten och välja helårs betalning. Om du gör detta behöver du inte ligga ute med hela summan ett helt år pga att bilen oftast är garageförsäkrad under vintermånaderna. Detta gör i praktiken att du kommer endast att ligga ute med en halvårs betalning trots att du har helårsbetalning. Tror att de flesta bolag brukar ha en helvårsrabbat på ca 3%. En lite upplättning men andå ca 1000 kr i ditt fall om du inte redan har räknat med detta.

Lycka till!

PS annan variant kan ju vara att köra halvförsäkrat och inte krocka, vilket inte skall vara några problem om man kör med insidan. Mao man får vad man betalar för. Tror nog att premierna på dessa bilar är fullt rimliga med tanke på både olycksfrekvensen och reparationskostnaden, min åsikt.
joakim
SE highwing
JohanZ3
Stamgäst

Post by JohanZ3 »

Ringde runt bland bolagen idag igen och frågade hurivida jag kunde få ner försäkringen, och fick bara tunga tråkiga besked. Alltså, 30000:- är det billigaste jag kan komma, kör kanske 9 månader om året här nere i göteborg, så kan väl iofs räkna med "bara" 27000 som helårspremie.

Det blir en månadskostnad utöver andra kostnader, på 4500kr per månad. Det motsvarar mer eller mindre ränta/amortering på en miljon i bolån. Alltså, skulle jag låna upp på min lägenhet hade det kostat mig såpass mycket i månaden, och då betalar jag endå en del av pengarna till mig själv.

Så visst, Elise i all ära med alla dess fördelar och skönheter. 4500kr i månaden i ren försäkringskostnad fungerar bara inte. Trodde inte försäkringen var såpass orimlig med tanke på att Elise ägarna är väldigt få, och bör vara skötsamma och duktiga förare och dessutom tänka på var man parkerar sin pärla. Har svårt att tro att Elisen har "dålig statistik" i Sverige jämfört med andra busbilar typ BMW M3 osv.

Ger nog upp tillsvidare, fram tills den dagen då försäkringsbolagen kanske kommer med en alternativ försäkring för en "modern" entusiastbil.
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
Guest

Post by Guest »

Ringde du om ett speciellt registreringsnr eller frågade du om Elise i allmänhet?
JohanZ3
Stamgäst

Post by JohanZ3 »

Jag använde ett registreringsnummer jag hade på en Elise S2...
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jag har tagit autogiro via månadsbetalning på min V8a så det är också ett alternativ när man ställer av den så betlar man bara några tior under vintern och sedan den vanliga premien när den är påställd.
Mikael, Fisker Karma
Tobjer
Användare

Post by Tobjer »

Enligt försäkringsvillkoren för Länsförsäkringars entusiatförsäkring finns det ingen åldergräns. De kan ha ändrat det, men villkoren är daterade 2003-04-01. Länk till villkoren: http://www2.lansforsakringar.se/NR/rdon ... EM4_10.pdf
Post Reply