Ursäkta, men jag kan inte låta bli...
Elan 98-99? Det producerades inga Elaner då, de byggdes antingen på 60-talet (ursprunliga) eller den nya Elanen som byggdes i början på 90-talet. Är det verkligen Elan du menar? Eller är det möjligen Elise?
Mitt intryck av Elisen är att detta är en tämligen "basic" och robust bil, befriad från de kvalitetsproblem som tidigare Lotusar (med åtskilligt av "Kit-car" stämpel) har i allmänhet.
Lotus är generellt inte byggd för att vara en svensk året-runt bil, används den så tar den snabbt slut. Detta har med konstruktionslösningar och materialval att göra. Den gör sig bäst som åkmaskin sommartid, men det gör den desto bättre än andra "kompromisser" (Läs uppsportade mer eller mindre standardbilar).
Har Esprit sedan 7 år och är väldigt nöjd med det. De rullar numera utan större problem sedan flera år, men innan dess var det dock en hel del mek. Jag tror att ett problem faktiskt är att många som köper en gammal Lotus faktiskt inte tänker på att bilen många gånger är mellan 10-20 år gammal. Vilken standardbil tuffar och går utan att den meckas vid en sådan ålder...?
Mvh /LasseW