Lotus....Eller inte?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Miicke
Användare

Lotus....Eller inte?

Post by Miicke »

Hej!!  :wave:
Har sedan länge varit intresserad av att köpa en Lotus Elan.
Saken är den att jag kan "ingenting" om bilar, motorer etc. Har förstått på forumet att det kanske inte är en så bra idé med en Lotus då??  :eek:
Tanken var att köpa en Elan 98-99 Vet någon här hur dom är? Får nästan intrycket att man ska vara mer intresserad av att skruva än och köra...Det är INTE jag! :-D Ska jag låta bli?
Hoppas på svar!
Mvh
Micke
Guest

Post by Guest »

Hej,

Välkommen till forumet!

Självklart ska du köpa en Lotus. Jag kan i princip ingenting om Elan, men här hittar du massor av info http://www.lotuselancentral.com/
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jag kan heller inget om att skruva och meka :lol:
Mikael, Fisker Karma
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Problemet är nog snarare med Lotus att många skruvar själv på sina bilar med påföljd att vissa saker kanske inte blir så bra utförda som om man hade låtit någon kunnig, utbildad mekaniker göra arbetet. Det finns inte så många amatörmekaniker som börjar skruva och laga en Ferrari motor men av någon anledning så verkar ju Lotusmotorer vara en motor som många skall ge sig på :shock: Därav Lotus, enligt mig, ibland dåliga rykte. Sköter man olje byte och service så håller bilarna lika bra som vilken bil som helst. Mekaniskt så har jag inte upplevt några problem sen jag fick ordning på bilens "inköpsfel" :steer:
(Jag vet att det finns många här på forumet som är väldigt duktiga på Lotus, detta är inte menat till er).  :wave:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Du säger att du vill köpa en Elan 98-99. Den bilen tillverkades inte då. Är det en Elan M100 du menar (tillverkades 1989-1992 samt 1994-1995) eller möjligtvis en Elise som började tillverkas 1997?

Jag har själv haft en Elan M100 och kan starkt rekommendera den bilen om du inte kan meka själv. Enligt expertisen är den den driftsäkraste Lotus som tillverkats hittills.

Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar.

Hälsar

Per-Ola Nilsson

Tel arb 0370-258 96, hem 0370-134 42
Mobil 070-520 09 05
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Ursäkta, men jag kan inte låta bli... :-D

Elan 98-99? Det producerades inga Elaner då, de byggdes antingen på 60-talet (ursprunliga) eller den nya Elanen som byggdes i början på 90-talet. Är det verkligen Elan du menar? Eller är det möjligen Elise?

Mitt intryck av Elisen är att detta är en tämligen "basic" och robust bil, befriad från de kvalitetsproblem som tidigare Lotusar (med åtskilligt av "Kit-car" stämpel) har i allmänhet.

Lotus är generellt inte byggd för att vara en svensk året-runt bil, används den så tar den snabbt slut. Detta har med konstruktionslösningar och materialval att göra. Den gör sig bäst som åkmaskin sommartid, men det gör den desto bättre än andra "kompromisser" (Läs uppsportade mer eller mindre standardbilar).

Har Esprit sedan 7 år och är väldigt nöjd med det. De rullar numera utan större problem sedan flera år, men innan dess var det dock en hel del mek. Jag tror att ett problem faktiskt är att många som köper en gammal Lotus faktiskt inte tänker på att bilen många gånger är mellan 10-20 år gammal. Vilken standardbil tuffar och går utan att den meckas vid en sådan ålder...?

Mvh /LasseW
Miicke
Användare

Post by Miicke »

Hej!
Tack för alla era svar!  :bow:
Ja som ni ser är jag inte så hemma på detta med Lotus....ÄN!! :-))
Menar ABSOLUT en Elan av senare årsmodell.
SKÖNT att höra att den är ok att äga,. Snygg är den ju så det räcker  :up:  :up:
En fråga till om det går bra? Reparationer och sådant...Är det SVINDYRT! Eller är det rimliga pengar? Det är ju ändå slitdelar som måste bytas då o då.
Per-Ola Nilsson, har du någon mailadress? Skulle vara KANON och ställa lite fler dumma frågor till någon som vet, innan man köper. Det är ju inga småpengar dom kostar. Sen snackas det ju så mycket skit om Lotus, Antagligen avundsjuka! :-D Men man blir ju lite nervös!
Mvh
Micke
Micke
Stamgäst

Post by Micke »

Hej  :wave:
Elan/M100 modellen Togs över av KIA-motors och tillverkas nog
fortfarande.Vet dock ej något om kvaliteten på KIA.Här finns iallafall
en till salu. http://www.mobile.de/SIDnY5jk9dSQUNfTgL ... 5860&top=6&

MVH/Micke
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Miicke wrote:Per-Ola Nilsson, har du någon mailadress? Skulle vara KANON och ställa lite fler dumma frågor till någon som vet, innan man köper. Det är ju inga småpengar dom kostar. Sen snackas det ju så mycket skit om Lotus, Antagligen avundsjuka! :-D Men man blir ju lite nervös!
Mvh
Micke
Om du vill skicka mail är det bara att klicka på epost nedan. Jag föredrar dock ett telefonsamtal eftersom det är mer tidseffektivt.

Vad det gäller reparationer och deras kostnad är det väldigt få Elan M100-ägare som har någon större erfarenhet av det eftersom de väldigt sällan går sönder. Jag hade min bil i två år och det kostade inte en krona i reparationer. Det finns ett känt problem på bilarna som gäller en så kallad "cam angle sensor". Det skall dock inte handla om mer än ett par tusen kronor om den går sönder. Kam-remmen skall bytas ungefär vart tredje-fjärde år. Det kan säkert gå iväg till 4-5 tusen beroende på att det är trångt i motorutrymmet.

Hör av dig!

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
HC
Stamgäst

Post by HC »

Miicke wrote:Sen snackas det ju så mycket skit om Lotus
Hör jag aldrig! Det bästa är att man slipper detta när man skaffat en. Dom kan ju inte prata när dom har hakan nere vid knäna!

Låna inte ut den till dom och låt dom inte provköra!

Image
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

Enda gnället kommer väl från en sån som jag, som är avundsjuk. :(
Vill också ha. Men nu blir det bäbis och landstället som snor alla stålars.  :bang:

Klart du ska köpa dig en Elan. :wave:

I'll be back!
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
Bengt
Forumberoende

Post by Bengt »

Om Du vill ha en Lotus och Du har möjligheten, så är det klart att Du skall köpa en :-D Jag gjorde tvärtemot vad Cartman gjorde, sålde sommarhuset och köpte mej en Europa Special, har alltid velat ha en Europa, det var bland det bästa jag har gjort, slipper klippa gräs och måla och alla måsten. Det är en sådan känsla så det går inte att beskriva.Nu får man ju göra en massa andra roliga måsten: att köra den, pyssla om den, planera resor med den, leta upp "lotusvägar" på vintern och sedan köra dem på sommaren :steer: och sedan får Du träffa en massa trevliga människor i LCCS oxå, bara det är värt att köpa en Lotus. Hoppas vi träffas på någon träff framöver.  :beer:
Lotus hälsningar från
Bengt som kör Europa Special JPS
DJ
Moderator

Post by DJ »

Cartman wrote:Men nu blir det bäbis...
Vaddå MEN??

Jag köpte min Lotus när frugan blivit på smällen för tredje gången. (bäbisleverans 6 Maj)

Frugan tyckte däremot att jag var lite lagom klok... :banghammer:

/Daniel
Ägare till en Europa som är nybesiktigad idag!
Bengt
Forumberoende

Post by Bengt »

Jag har oxå tre barn. Vad jag menade var att jag är glad att bli av med alla hus, har bara ett kvar, och få tid över för annat än och klippa gräs, måla osv. Förstår inte varför inte din fru tyckte du var riktigt klok, jag förstår dej till 100%  :up:
Ungarna tycker oxå att det är jättekul. De kommer och säger till mej: Pappa det är Lotusväder idag, och så tar man en av dem och kör en sväng.
Lotus hälsningar från
Bengt som kör Europa Special JPS
DJ
Moderator

Post by DJ »

Bengt wrote:Jag har oxå tre barn. Vad jag menade var att jag är glad att bli av med alla hus, har bara ett kvar, och få tid över för annat än och klippa gräs, måla osv. Förstår inte varför inte din fru tyckte du var riktigt klok, jag förstår dej till 100%  :up:
Ungarna tycker oxå att det är jättekul. De kommer och säger till mej: Pappa det är Lotusväder idag, och så tar man en av dem och kör en sväng.
Jo, det känner jag igen. När man hämtar på fritids får man den förväntansfulla frågan:
- Har du Lotusen idag?

/Daniel
Post Reply