Kylarproblem ! (Esprit Turbo ´84)

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Mr. Anderson
Stamgäst

Kylarproblem ! (Esprit Turbo ´84)

Post by Mr. Anderson »

Har just skaffat en ganska välrenoverad Lotus Esprit Turbo ´84. Men jag har lite underliga kylarproblem med bilen. Jag var ute och åkte häomdan; då tog det inte många minuter innan temperaturen var uppe i 135 C... oroad åkte vi ut på motorvägen och då märktes tydligt att något hände (troligtvis slog termostaten om) och då gick temperaturen ned till beskedliga 90 grader på en halv minut. När sedan farten minskades till 70 - 50 snåret gick temperatuen än en gång upp till skrämmande nivåer och resan slutade med att bilen fick parkeras mitt i ett industriområde helt utan bevakning  :bang: . Hela äventyret slutade dock gott, bilen stog kvar följande morgon, men kylarproblemen kvarstår...

Någon som har några ideér??
Lotus Turbo Esprit ´84 - Utan turbo suger det!!
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Låter som luft, pga konstruktionen måste kylaren luftas när man man bytt kylvätska. Det brukar finnas en luftnippel på kylaren eller vid termostathuset. Prova det är billigt..
joakim
SE highwing
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Nej, inte på så tidiga årsmodeller. I varje fall inte på S3:an och de är lika i detta avseende tror jag. Om det finns en luftningsnippel så återfinns den troligen på kylarens ovansida längst ut till vänster (åtkomlig genom vänster hjulhus).

Troligare är i så fall att det är för lite kylarvätska i systemet. Givaren sitter på insugsplenumet vid topplocket och kommer det inte något vatten där så blir det snabbt varmt...

Öppna locket på kylvattenbehållaren när motorn är kall. Nivån ska då stå c:a 10cm under kanten (nivån ska vara högre upp än topplocket).

Verkar det finnas kylvatten så kvarstår ju också möjligheten att givaren blivit knäpp.

Eller så fungerar inte vattenpumpen? Den drivs av samma rem som vacuumpumpen till bromsservot (synlig underifrån).

Mvh /LasseW  :wave:
Mr. Anderson
Stamgäst

Post by Mr. Anderson »

Oki, får ta och testa dessa tips, tack så mycket!  :bow: Om det inte fungerar så återkommer jag...
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Du får jättegärna återkomma i annat fall också och berätta vad det var för fel. så kan vi alla lära oss något...

Mvh /LasseW, Teknikforums forumtomte (tillsammans med Joakim)
Mr. Anderson
Stamgäst

Post by Mr. Anderson »

Jo visst, men det som gör mig fundersam är att kylningen först inte fukar alls, och sedan helt plötsligt kyler jättebra. Det finns väl bara en termostat? Det låter ju lite som om den vore sönder....
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Kan väl vara en tänkbar orsak (kärvande/trasig termostat). Har du kollat vätskenivån?

Mvh /LasseW
z-motor
Stamgäst

Esprit Turbo

Post by z-motor »

Lotus är ingen vanlig bil, kylsystemets konstruktion är otroligt på just Turbomodellen
Starta motorn kolla kylvätskenivån innan Du börjar köra,(daglig tillsyn) är den låg fyll på vatten. Sätt på kylarlocket och låt motorn bli varm, öppna luftnippeln till vänster på kylaren under framre huven låt det rinna ut lite vatten/ånga och sen är det bara att köra
Så slipper man onödigt motor problem. :flag:
Tommy
070-3704085
Mr. Anderson
Stamgäst

Post by Mr. Anderson »

ok, har inte hunnit meka än. Men med alla dessa tips borde det väl fungera
Post Reply