Tackar! - Servicekostnader Esprit S4 - 94?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Niclas
Användare

Tackar! - Servicekostnader Esprit S4 - 94?

Post by Niclas »

Det var hyggligt!
Jag fick höra att de flesta Ferrari och Maserati verkstäder utför service på Lotus?
Det hade jag ingen aning om.
Vet någon ungefärliga kostnader (års service) Kamremsbyte mm ?

Hoppas på att bli Lotus ägare mycket snart!

Vänligen
Niclas
Johnny
Forumberoende

Post by Johnny »

Stora servicen kostar mellan 8 och 12.000 :-

//Johnny
AnderssoN
Användare

Post by AnderssoN »

Hur ofta bör man göra den stora servicen? Och hur ofta bör man byta kamremmen? Jag har sett någon siffra på var 24000:e mile (hur många mil är det exakt?)
Micke Andersson. Lotus-lös för tillfället.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hallå,

24000*1,608 = 38592km. Tips är dock att byt regardsless när du köpt din bil. Ett motorras bara i delar kommer knappast under 50kr. En liten reminder att detta fortfarande är en superbil är att kompletta kolvar med foder kostar ca 40kkr. Själv har jag varit med om glada ägare som hellre tagit smällen och sålt sin bil stället för att fixa den. Byt remmen, det är inte speciellt svårt eller dyrt, tror inte heller att det är speciellt dyrt om tex Morgan på Bennets skulle göra det åt dig..

:-D
joakim
SE highwing
Mikael_W
Forumadministratör

kammremmen

Post by Mikael_W »

De tar ca 11lock hos Wendels så känns som man kan lägga detta istället för totalras, skall man byta remmen vart 3e år fast man kör under 300mil varje år?
Mikael, Fisker Karma
Johnny
Forumberoende

Post by Johnny »

Jepp ! Vi kör ju våra bilar inte så långt så remmarna faller oftast på åldersgränsen ! Var 3:e år är nog lämpligt !

//Johnny
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Förra ägaren till min Lotus bytade kamrem hos Autoropa i Malmö med följden att när han körde hem så gick kamremmen av och totalraset var ett faktum, renoveringen blev 6-siffrig. Nya ventiler, 1kolv etc......... (detta blev naturligtvis en uppgörelse mellan A och försäkringsbolaget)
Det verkar som om det är lugnast att serva hos auktoriserad verkstad.

När jag köpte bilen så hade den gått 130 mil efter renovering - inte helt fel för mig, motorn känns mycket frisk. :-D
Per
Gul V8 -96
Post Reply