Oljeläckage från växellådan

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
DJ
Moderator

Oljeläckage från växellådan

Post by DJ »

Hej!

Provade att åka bana med Lotusen förra veckan,på Sviestad. Riktigt kul! :-D ,
blev inte alls så frånåkt som jag förväntat trots originaldämpare och däck
från 1984 som blev rejält hala i förhöjd temperatur, de sista inbromsningarna kändes som inbromsningar på snö...

Fick dock ett par små problem, det ena var att utgående axlar ur växellådan läckte som såll vid
kurvtagning, se bild efter avslutad körning. Drivaxlarna var efter körningen
helt blöta och jag hade växellådsolja i nästan hela motorrummet.

Image

Kan det saknas nån packning/packbox till drivaxlarna?
Kan det bero på att drivaxlarna är från en R16 medan lådan är bytt till en R18 GTS-låda?
Vet nån hur drivaxlarna såg ut på R18-lådan original? (Det är inte jag som bytt låda i bilen) Var det samma typ av drivaxlar eller skall den ha medbringare och CV-joints?

Drivaxlarna är inte längre är bärande, bakvagnen har fått ett par bärarmar extra ( typ twinlink från banks) och drivaxlarna är därför lite "utdragna" i splinesen, det borde väl inte läcka så mycket av det?

Är mycket tacksam för tips på hur man kan komma tilrätta med problemet. Jag har aldrig märkt av det när jag kört gata, men det beror nog på att oljan inte trycker upp sig på väggarna då.

/Daniel
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Kolla först så att du inte har läckage mellan drivaxel och splines. Kolla också att avluftningen till växellådan inte är igensatt.
Jag har en liknande låda som du har men har plockat isär diffen och monterat i de längre spinesaxlarna ifrån r16 lådan så jag kunde belasta drivaxlarna och på så sätt få kontroll över ev, läckage mellan spines och drivaxelyoke.

:steer:
joakim
SE highwing
DJ
Moderator

Post by DJ »

Hej!

Var sitter den där avluftningen? (Min låda är en 5vxl från R18GTS och borde vara lik din)

Kan det verkligen läcka SÅ MYCKET i splinesen? Jag har inte belastade drivaxlar (och vill inte ha det heller eftersom hjulgeometrin då varierar med gaspådraget när motorn "vickar") utan dubbla bärarmar bak, så drivaxlarna måste kunna glida på splinesen när bilen fjädrar.

Så här ser originallådan (R16) ut i Lotus Reparationsmanual.
Image

Ser R18-lådan likadan ut? I så fall ligger nog inte min drivaxel alls i kontakt med packboxen, för jag ser ju splinesen när jag tittar ner i motorrummet.

Det skulle nog kunna förklara en del läckage... :(

Hur funkar det egentligen på Banks Twinlink??

/Daniel
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

grejen med Banks kit är att du slipper belasta drivaxlarna( vilket inte är något problem, jaguar V12 300hp använder samma koncept med god framgång) men jag skulle tro att den stora anledningen till detta är att de flesta Renault lådor har korta splines axlar som inte ger möjlighet till att fästa Yoken i splinesaxeln. Så var det iallafall på min 395 låda.
På R16 lådan tätar nämligen yoken mot packboxen medans jag tror att dito tätar direkt mot splinesaxeln på din låda. Funkar inte detta kommer det garanterat att läcka. Dock så verkar dessa lådor alltid läcka lite men det du beskriver verkar vara lite för mkt. Du kan också kolla att packboxringarna( som håller packboxen) inte är lösa för då kommer det att läcka den vägen.
Ventilationen på min låda sitter på ovansidan ganska långt bak på lådan och markeras av en blå/grön liten hatt, se bild Image
joakim
SE highwing
Post Reply