Stämmer bra att det sitter ett Janspeed system på min bil i dagsläget. Allt som allt så ska detta spara ca 15 kg jämfört med Janspeed systemet, men detta inkluderar att man tar bort täckplåten bak och ersätter upphägningen till diffusern med aluminium stötor. Enligt dom ljudmätningar dom har gjort på systemet så ligger ljudnivån som mest på 95 db, så det ska förhoppningsvis inte vara något större problem.Lasse H wrote:Blir väl en rejäl viktbesparing åxå. Kommer jag ihåg rätt att du idag har Janspeed ljddämp ? Redan den sparat åtskilliga kilon jmf med oe. När jag höll mitt gamla (oe) och Janspeed-systemet i var sin hand blev jag förvånad över den stora skillnaden. Säkert mindre än halva vikten. Ditt nya ser ut till att vara ytterligare 50% sparat. Fast Janspeeds ljud är "lagom" för en reggad bil. Risk finns att ditt blir väldigt ljudstarkt. Finns ju banor som har db-begränsningar. Hoppas att du inte får problem där. Knutstorp har en drive-by test som man måste klara. Fast vissa dagar har man tillstånd från banbolaget att köra hur bullriga maskiner som helst.
hälsn
Lasse H
Projekt: Lotus Elise RSR
Om du tar bort den perforerade skyddsplåten bak så betyder väl det att man kan se ljuddämparen ? riktigt snygg med kolfiber. Är det ett riktigt rör i kf eller finns det metall under ?
15 kg är ju inte fy skam. Motsvarar väl ca 4 hkr högre effekt.
hälsn
Lasse H
15 kg är ju inte fy skam. Motsvarar väl ca 4 hkr högre effekt.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Jag har en genväg till ditt mål. Köp en type 115 och spara både tid och pengar./Per
http://www.lotuscars.nl/lotus/indexlotus_ne.html
http://www.lotuscars.nl/lotus/indexlotus_ne.html
Dom kostar en och annan krona. Tror att det kan bli riktigt snyggt då det blir lite lila och blåa färg skifftningar på dämparen efter att den blivit riktigt varm.Lasse H wrote:Självklart vill jag inte vara indiskret (!) men tillbehör som är gjorda i "unobtainium" brukar vara fruktansvärt dyra. Eller....?
hälsn
Lasse H
Om du är intresserad av ett likadant system så kan jag kolla vad jag kan fixa för pris till dig?
Per !
Vad är en 115 ? Letade på sajten som du bifogade, men hittade ingen sådan beteckning. Bara 111R.
RSR
Eftersom jag kommer till att köra en hel del på väg så är jag rädd att den ljuddämparen är för bullrig. Grannarna blir nog inte glada.
På min inköpslista har jag, i prioritetsordning, snabbare styrning (kuggstång bytes) samt friskluftsintag à la Exige. Kanske båda delarna om jag känner att jag har råd. Sen är det nog tvärstopp.
hälsn
Lasse H
Vad är en 115 ? Letade på sajten som du bifogade, men hittade ingen sådan beteckning. Bara 111R.
RSR
Eftersom jag kommer till att köra en hel del på väg så är jag rädd att den ljuddämparen är för bullrig. Grannarna blir nog inte glada.
På min inköpslista har jag, i prioritetsordning, snabbare styrning (kuggstång bytes) samt friskluftsintag à la Exige. Kanske båda delarna om jag känner att jag har råd. Sen är det nog tvärstopp.
hälsn
Lasse H
Om jag inte är helt ute och cyklar så gjordes GT1 (baserad på S1 Elise) i två ex med motor från V8 Esprit. Ett ex av dessa är privatägt och har reggats (!) i England. Läste ett reportage i Evo för ett par år sedan om den. Har nog inte mycket gemensamt med våra Eliser förutom den extruderade ramen. Allt annat specialbyggt. Gissar att en Ferrari F40 är billigare !
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Utan att ha sett dig i aktion är jag säker på att du har högre tempo än jag ! Men för min del har jag aldrig lyckats "steka" mina bromsar. Är mest vam vid Knutstorp och har ingen aning om Gotland Ring kräver mer av bromsarna än den banan. Brukar du köra in bromsarna genom att gradvis vänja dem vid högre temperaturer, eller bränner du på direkt ?
Var på Bilmässan igår. Stod i Wendels monter eftersom Jan-Inge Theander tvingades dela sin tid mellan Lotus/Morgan-montern och MG-montern. Strax bredvid visade en utställare en video på väggen hela kvällen. Det var en tagning filmad inne från Hans Stucks Schnitzer BMW på "die grüne Hölle". Enormt ! Vanligtvis brukar inte sådana sekvenser ge något riktigt fartintryck, men fy vad det gick ! Jag blev nästan åksjuk när jag tittade. En del av de omkörningar han gjorde var ......modiga, är kanske rätt ord. Han har i alla fall ingen beslutsångest ! Det gick inte att höra att han ens lyfte på gasen medan han funderade på hur han skulle ta sig förbi. Full attack ! Inte konstigt att han är så framgångsrik.
hälsn
Lasse H
Var på Bilmässan igår. Stod i Wendels monter eftersom Jan-Inge Theander tvingades dela sin tid mellan Lotus/Morgan-montern och MG-montern. Strax bredvid visade en utställare en video på väggen hela kvällen. Det var en tagning filmad inne från Hans Stucks Schnitzer BMW på "die grüne Hölle". Enormt ! Vanligtvis brukar inte sådana sekvenser ge något riktigt fartintryck, men fy vad det gick ! Jag blev nästan åksjuk när jag tittade. En del av de omkörningar han gjorde var ......modiga, är kanske rätt ord. Han har i alla fall ingen beslutsångest ! Det gick inte att höra att han ens lyfte på gasen medan han funderade på hur han skulle ta sig förbi. Full attack ! Inte konstigt att han är så framgångsrik.
hälsn
Lasse H