Projekt: Lotus Elise RSR

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Reine
Stamgäst
Posts: 25
Joined: Fri 17 Dec, 2004 18:54
Location: Uddevalla
Contact:

Post by Reine »

rsr wrote: Sen efter att ha kört bilen på Gotland Ring i helgen som var, så känns det nästan som att man inte behöver mer än ca 250 hk på riktigt kurviga banor.
Du menar att du får ut 250HK ur din originalmotor eller är det med byte till annan motor?

Mvh
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Reine wrote:
rsr wrote: Sen efter att ha kört bilen på Gotland Ring i helgen som var, så känns det nästan som att man inte behöver mer än ca 250 hk på riktigt kurviga banor.
Du menar att du får ut 250HK ur din originalmotor eller är det med byte till annan motor?

Mvh
Det är byte till en annan motor som gäller. Sen vilken det blir har jag inte riktigt bestämt mig för än, det dyker upp en massa nya alternativ hela tiden.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Turbo² wrote:det låter grymt lite.. suspekt lite..
Motopower i England har en V8 på 2 liter som levererar ca 340 hk och väger endast 75 kg. Denna är också byggd på två MC motorer.

Jag har skickat ett mail till dom angående mer info och pris, kan återkomma så fort jag har fått svar.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

En av K-4:ans stora fördelar är den låga vikten. Väger bl a mellan 27 - 30 kg mindre än en Honda i-VTEC (gör inga jämförelser i övrigt, dessutom är Hondan på 2 liter). Vill minnas att K4 väger fram tom svänghjulet 97 kg.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Det är ju en av dom stora fördelarna med K-serie motorn, just att den väger ganska lite. Men en 2 liters V8 som väger 75 kg vore ju inte fel, men jag har en känsla av att man kommer att bli ruinerad ifall man ska ha en sådan :( . För lite info om den motorn så kan ni gå in på www.rst-v8.com och läsa lite. Sen så finns den även i en 2,4 liters version som väger ca 95 kg om man tycker att det är för lite med ca 340 hk.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Jag tror det fn finns minst tre olika företag som jobbar med V8:or som bygger på japanska mc-fyror som samsas i ett nytt block. Har artiklar om detta någonstans. Vet att ett av företagen heter Powertec och att dom jobbar bl a tillsammans med Radical. Dom ska tydligen (enligt senaste EVO) starta i årets Le Mans med en nyutvecklad bil som har just en sådan V8 på tre liter och som uppges utveckla 520 hkr !!. Minst ett av företagen håller på med att plocka ner en 2,5 liters V8 i just en Eliseefter att hittills mest ha jobbat med Caterham. Ska senare vara möjligt att köpa en sådan ombyggnadssats precis som man kan göra med en Honda 2,0 i-VTEC.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Det är www.rst-v8.com som håller på att stoppar i en 2,4 liters V8 i en Elise för tillfället. Eller det är rättare sagt redan färdigt. Det ska gå att beställa just det kitet redan nu.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
johannes
Stamgäst
Posts: 35
Joined: Tue 08 Feb, 2005 12:55

Post by johannes »

meget intresant...... blir spenende å se hva som skjer... selv skal jeg ha ny motor, men det blir ikke før om ca 1 år :(.... får vel ta en telefon til de , for å få mere infoo..... greier ikke vente....
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Pratade med en kille i helgen som har en (lätt) trimmad Elise. Han berättade att inspektören på Sv Bilprovning vid de senaste två besiktningarna inte hade öppnat motorhuven. Det hade alltså kunnat gömma sig en Honda i-VTEC därunder.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

de kollar väl egentligen bara serienumret på motorn så att det stämmer
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Dom gjorde inte ens det ! Fler så "slarviga" besiktningsmän vill vi ha.

Vore ju bra om SBP koncentrerade sig på trafikfarliga fel och brister.
Själv har jag fått protokollförd anmärkning på att min främre reistreringsskylt "var svårläst". Jag darrar av skräck vid tanken att jag ovetande har kört omkring i en bil som hade en undermålig framskylt ! Tänk vilka förfärliga olyckor som kunnat ske !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Det finns några ställen här i Sverige som man faktiskt kan få igenom en Elise konverterad till Honda motor eller liknande :-D
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Stefan !

Tror, antar eller vet ?

Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Vet!
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Stefan !
Men mitt tolkningsföreträde innebär "vet" att det redan skett (annars är det "tror" som har något religiöst lite verklighetsfrämmande över sig, eller "antar" som bygger på utfästelser, regler mm som ännu ej har använts).

Eller ....

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply