rsr wrote:
Sen efter att ha kört bilen på Gotland Ring i helgen som var, så känns det nästan som att man inte behöver mer än ca 250 hk på riktigt kurviga banor.
Du menar att du får ut 250HK ur din originalmotor eller är det med byte till annan motor?
rsr wrote:
Sen efter att ha kört bilen på Gotland Ring i helgen som var, så känns det nästan som att man inte behöver mer än ca 250 hk på riktigt kurviga banor.
Du menar att du får ut 250HK ur din originalmotor eller är det med byte till annan motor?
Mvh
Det är byte till en annan motor som gäller. Sen vilken det blir har jag inte riktigt bestämt mig för än, det dyker upp en massa nya alternativ hela tiden.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
En av K-4:ans stora fördelar är den låga vikten. Väger bl a mellan 27 - 30 kg mindre än en Honda i-VTEC (gör inga jämförelser i övrigt, dessutom är Hondan på 2 liter). Vill minnas att K4 väger fram tom svänghjulet 97 kg.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Det är ju en av dom stora fördelarna med K-serie motorn, just att den väger ganska lite. Men en 2 liters V8 som väger 75 kg vore ju inte fel, men jag har en känsla av att man kommer att bli ruinerad ifall man ska ha en sådan . För lite info om den motorn så kan ni gå in på www.rst-v8.com och läsa lite. Sen så finns den även i en 2,4 liters version som väger ca 95 kg om man tycker att det är för lite med ca 340 hk.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Jag tror det fn finns minst tre olika företag som jobbar med V8:or som bygger på japanska mc-fyror som samsas i ett nytt block. Har artiklar om detta någonstans. Vet att ett av företagen heter Powertec och att dom jobbar bl a tillsammans med Radical. Dom ska tydligen (enligt senaste EVO) starta i årets Le Mans med en nyutvecklad bil som har just en sådan V8 på tre liter och som uppges utveckla 520 hkr !!. Minst ett av företagen håller på med att plocka ner en 2,5 liters V8 i just en Eliseefter att hittills mest ha jobbat med Caterham. Ska senare vara möjligt att köpa en sådan ombyggnadssats precis som man kan göra med en Honda 2,0 i-VTEC.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Det är www.rst-v8.com som håller på att stoppar i en 2,4 liters V8 i en Elise för tillfället. Eller det är rättare sagt redan färdigt. Det ska gå att beställa just det kitet redan nu.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
meget intresant...... blir spenende å se hva som skjer... selv skal jeg ha ny motor, men det blir ikke før om ca 1 år .... får vel ta en telefon til de , for å få mere infoo..... greier ikke vente....
Pratade med en kille i helgen som har en (lätt) trimmad Elise. Han berättade att inspektören på Sv Bilprovning vid de senaste två besiktningarna inte hade öppnat motorhuven. Det hade alltså kunnat gömma sig en Honda i-VTEC därunder.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Dom gjorde inte ens det ! Fler så "slarviga" besiktningsmän vill vi ha.
Vore ju bra om SBP koncentrerade sig på trafikfarliga fel och brister.
Själv har jag fått protokollförd anmärkning på att min främre reistreringsskylt "var svårläst". Jag darrar av skräck vid tanken att jag ovetande har kört omkring i en bil som hade en undermålig framskylt ! Tänk vilka förfärliga olyckor som kunnat ske !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Stefan !
Men mitt tolkningsföreträde innebär "vet" att det redan skett (annars är det "tror" som har något religiöst lite verklighetsfrämmande över sig, eller "antar" som bygger på utfästelser, regler mm som ännu ej har använts).
Eller ....
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !