Jag håller på att bygga upp en bil som bytt ägare i demonterat skick ett antal gånger - saknar fästet under växellådan som bakvagnen ska fästas vid. Någon som har ett sånt liggande - eller ritning/mått för nytillverkning?
Tacksam för alla konstruktiva förslag!
jannehurtig@tele2.se
Bakvagn Europa S2?
Bakvagn S2
Hej
Om bilen ändå ligger i bitar så rekommenderar jag att du köper ett kit Från Banks i England. Bakvagnen är så pass klen så du måste ändå avlasta drivaxlarna bak för bra väghållning.
Det heter Twin link rear suspension system kit - S1/S2, det rekomenderas varmt.
www.banks-europa.co.uk. Titta under parts catalogue och chassis.
Lycka till/Mats
Om bilen ändå ligger i bitar så rekommenderar jag att du köper ett kit Från Banks i England. Bakvagnen är så pass klen så du måste ändå avlasta drivaxlarna bak för bra väghållning.
Det heter Twin link rear suspension system kit - S1/S2, det rekomenderas varmt.
www.banks-europa.co.uk. Titta under parts catalogue och chassis.
Lycka till/Mats
Mats C.
Bakvagn S2?
Tack för tipset, det ser helt klart intressant ut och blir säkert mycket bättre än original.
FRÅGA: Vet du (eller någon annan?) om den satsen helt ersätter originaldelarna, eller behövs det undre fästet vid växellådan ändå? För i så fall behöver jag ju fortfarande ett sådant fäste också, eller måttuppgifter på det.
//Janne
FRÅGA: Vet du (eller någon annan?) om den satsen helt ersätter originaldelarna, eller behövs det undre fästet vid växellådan ändå? För i så fall behöver jag ju fortfarande ett sådant fäste också, eller måttuppgifter på det.
//Janne
-
Bo Hellberg
- Stamgäst
Tillåt mig att ha en avvikande uppfattning. Banks twin-link upphängning är enligt min mening otroligt klumpigt designad.
Dessutom behöver du fortfarande bakre växellådsupphängningen, så det löser inte ditt ursprungliga problem.
Jag anser inte heller att det behövs för väghållningens skull. Original Europa bakvagn rätt inställd, med nya slitdetaljer är faktiskt (enligt min mening) det optimala eller i varje fall näst intill.
Dessutom behöver du fortfarande bakre växellådsupphängningen, så det löser inte ditt ursprungliga problem.
Jag anser inte heller att det behövs för väghållningens skull. Original Europa bakvagn rätt inställd, med nya slitdetaljer är faktiskt (enligt min mening) det optimala eller i varje fall näst intill.
-
maxcarlsson
- Forumberoende
Jag kan bara hålla med. Framförallt i fallet där man inte ska belasta bilen extremt mycket.Bo Hellberg wrote:Tillåt mig att ha en avvikande uppfattning. Banks twin-link upphängning är enligt min mening otroligt klumpigt designad.
Max
-
Bo Hellberg
- Stamgäst
Re: Bakvagn Europa S2?
Enda jag vet man behöver göra med bakvagnen är
- Ställbar rearlink samt en annan typ av bussning till stora bärarmen
Våran S1 har gått i modsport i drygt 5 år + sportvagns tävlingar med helt std bakvagn förutom dämparna utan några som helst problem
Förutom vanliga bussningsbyten med några års mellanrum så händer inget direkt om det är ihopsatt rätt.
Kan tillägga att våran europa körs med 8" bakfäljar med 20/51-13 Michellin PB däck
- Ställbar rearlink samt en annan typ av bussning till stora bärarmen
Våran S1 har gått i modsport i drygt 5 år + sportvagns tävlingar med helt std bakvagn förutom dämparna utan några som helst problem
Förutom vanliga bussningsbyten med några års mellanrum så händer inget direkt om det är ihopsatt rätt.
Kan tillägga att våran europa körs med 8" bakfäljar med 20/51-13 Michellin PB däck
Andreas Tysk
Lotus Europa S1 - 68
MGB GTSR - 70
Mini Van "1380 JANA" - 65
Lotus Europa S1 - 68
MGB GTSR - 70
Mini Van "1380 JANA" - 65