*HOST*
*HOST*
Som civilingenjör i ämnet håller jag ej helt med dig....
Komposit = sammansatt material, jag menar givetvis i detta fall på en kärna av aluminium, eller så kan man ju se det som en komposit med tre delar: Kolfiber, epoxi och kärna.
Kontakt mellan kol och aluminium får man alltid om man inte härdar skalen för sig med överskott på matris (vilket du verkar föreslå) eller använder limfilm med bärare, typ glasfiberväv.
Båda dessa lösningar är tunga, och den första går dessutom inte att utföra på slutna produkter, rör etc. Flerskottshärdning är heller ingen höjdare på ett stort rör med 0.3 mm tjocka skal... Tänk dig mekanisk rengöring
Skumkärnor är dåliga, om man räknar prestanda viktat med densiteten. Tyngre konstruktion m.a.o. (Kärnan på bilden väger 25 kg/m^3)
Kolfiberhoneycomb skulle man kunna använda och det använder vi ibland på företaget, men det KOSTAR!
En faktor 1000 mot aluminium har jag för mig.
Eftersom allt är härdat i ett skott i autoklav kommer man som på beställning att få kontakt mellan kärna och fiber.
Men visst är det fränt att det kan gå så fort? Den var doppad i vatten en gång i somras, sen dess har den bara fått stå i en låda min bokhylla.
Jag mailade Koenigsegg om galvanisk korrision för en sisådär 5 år sedan och frågade av ren nyfikenhet hur de kunde ge livstids garanti mot korrosion och vad de gjort åt saken. Fick tyvärr inget svar.
/Daniel
P.S.
Var jobbar du förresten?
D.S.