Korrosion på komposit

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
DJ
Moderator

Korrosion på komposit

Post by DJ »

Fick en mindre chock när jag såg provbiten i bokhyllan på jobbet. Visst visste jag att kompositer korroderade ibland, men den här biten har bara legat sen efter semestern och aluminiumhoneycomben ser nästan ut som om råttorna varit på den. :yikes:

Normalt sett har vi våra produkter i kontrollerad miljö, men hur gör de biltillverkare som kör med kolfiber och aluminiumhoneycomb, t.ex. koenigsegg? Det finns metoder för att motverka galvanisk korrosion i kompositer, men jag är ändå nyfiken på hur de gör.

Bilar HAR vatten på/i sig. Tvättar gör man ju i alla fall ibland, och det räcker ju annars med temperaturväxlingar för att åstadkomma kondens.

Och med kol, aluminium och vatten har du åstadkommit en liten galvanisk cell som leder till att aluminiumet blir till vitt pulver. (Kan skymtas till höger i bilden)
Image
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Kul, som civilingenjör i ämnet skulle jag vilja vara lite besservisser i ämnet :hack: . För det första så visar bilden en kolfiber/aluminiumhoneycomd Sandwich ej en komposit. Korrotionen du ser har förmodligen uppkommit pga galvaniskt element pga mkt dåligt utförd kolfiberkomposit. Problemet som uppstått är att matrisen i kompositen inte har omslutit kolfiberna till den grad att de helt isolerats ifrån omvärlden, i detta fall honeycomben. Annan förklaring kan vara honeycomben skadat matrisen vid skapandet av sandwichen och skapat en kontaktyta mellan fiber och honeycomben. Detta problem skall inte uppstå om du skapat en bra sandwich vilket inte är fallet som synes. Annan variant att skydda sig mot detta är att använda sig av annan typ av sandwichmaterial typ skum( dvs ej metallisk material),balsa eller något av DIABs ( Divinylcells) material. Balsa är förövrigt mkt populärt ibland båtbyggare trots fuktighetsupptagningsförmåga..

:steer:
joakim
SE highwing
DJ
Moderator

Post by DJ »

*HOST*

*HOST*

Som civilingenjör i ämnet håller jag ej helt med dig....

Komposit = sammansatt material, jag menar givetvis i detta fall på en kärna av aluminium, eller så kan man ju se det som en komposit med tre delar: Kolfiber, epoxi och kärna.

Kontakt mellan kol och aluminium får man alltid om man inte härdar skalen för sig med överskott på matris (vilket du verkar föreslå) eller använder limfilm med bärare, typ glasfiberväv.

Båda dessa lösningar är tunga, och den första går dessutom inte att utföra på slutna produkter, rör etc. Flerskottshärdning är heller ingen höjdare på ett stort rör med 0.3 mm tjocka skal... Tänk dig mekanisk rengöring :laugh:

Skumkärnor är dåliga, om man räknar prestanda viktat med densiteten. Tyngre konstruktion m.a.o. (Kärnan på bilden väger 25 kg/m^3)

Kolfiberhoneycomb skulle man kunna använda och det använder vi ibland på företaget, men det KOSTAR!
En faktor 1000 mot aluminium har jag för mig.
Eftersom allt är härdat i ett skott i autoklav kommer man som på beställning att få kontakt mellan kärna och fiber.

Men visst är det fränt att det kan gå så fort? Den var doppad i vatten en gång i somras, sen dess har den bara fått stå i en låda min bokhylla.

Jag mailade Koenigsegg om galvanisk korrision för en sisådär 5 år sedan och frågade av ren nyfikenhet hur de kunde ge livstids garanti mot korrosion och vad de gjort åt saken. Fick tyvärr inget svar.

/Daniel

P.S.
Var jobbar du förresten?
D.S.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

:lol:

Jobbar du på Saab kan tänkas.. ;) Skämt osido,visst är det så men naken fiber utan skyddande matris är inget jag företrar om man skall ha något vettigt användningsområde vilket ju vatten är. Dock skall väl också poängteras att matrisen skall aldrig 'blötläggas' exponeras utåt ( speciellt matrismaterial som inte tår väder och vind, dock går det ju alltid använd betong vilket klarar lite mera stryk utan att vara speciellt lättvikt)utan alltid se till att dessa material inte lämnas att exponera mot dessa element. Definitionen orkar jag inte med!
Annars är det ju alltid roligt med galvaniska element, Titta på gamla rangerovers som hade rutramar av aluminium och kaross i stål. Efter bara ett par år hade dessa ramar försvunnit då lackeringverkstaden hade missat en del..

Jobb.. jo it-konsnylt förstås, förstod att det var lite svårt att komma in hos Willams så jag bytte bransch i en handvändning. Inte så mkt kolfiber på jobbet men utbildningen har jag inte glömt bort, kul att hålla på med på fritiden..
joakim
SE highwing
DJ
Moderator

Post by DJ »

Nej, jag jobbar inte på SAAB. Saab Ericsson Space snarare.

Normalt sett är våra produkter inte utsatta för fukt då de snart skickas ut i rymden  :wave:
där det är ganska torrt...
Och innan dess finns de i kontrollerade renrum.
...något vettigt användningsområde vilket ju vatten är...
Bygger du båtar, eller??

Förresten, du behöver inte leta upp en så ovanlig bil som Land Rover för att se exempel på galvanisk korrosion. Kolla hållaren till backspegeln på första bästa Volvo 740/940 med några år på nacken... Aluminium som vittrar sönder.

/Daniel
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Kul!, har varit på besök på Rymdbolaget ett antal ggr, kul att se ett utplock av era produkter.
Oc h javisst är det så, har en Clio där fönsterlisterna är helt uppvittrade, för att inte tala om gamla alufälgar. Men ditt exempel är faktiskt mkt råare, eller lite mera Hardcore kan man väl säga..

:steer:
joakim
SE highwing
Post Reply