I behov av vårservice!

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
JörgenG
Användare

I behov av vårservice!

Post by JörgenG »

Hej allihopa!
Jörgen heter jag,jag har varit med i forumet tidigare,men varit borta ett tag(så länge att man fick logga in som ny medlem igen :(
Det jag undrar är följande :Jag har en 82:a Esprit S3 som har stått ett och ett halvt år,och jag vill göra en service på bilen.Jag har anlitat Bertil Carlsson tidigare och varit helnöjd.Är det någon som kan säga vad det skull kosta och låta Bertil utföra kamremsbyte och serva bilen i övrigt
(C-service?)
/J
Plus2
Forumveteran

Re: I behov av vårservice!

Post by Plus2 »

JörgenG wrote:Är det någon som kan säga vad det skull kosta och låta Bertil utföra kamremsbyte och serva bilen i övrigt
(C-service?)
Det är kanske enklast att fråga Bertil direkt?

Kunde inte låta bli,
P-O :blush:
Last edited by Plus2 on Sun 18 Apr, 2004 19:27, edited 1 time in total.
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Hej Jörgen!

Det enklaste är väl som sagt att kolla direkt med Bertil, men som en prisindikation så vill jag minnas att C-servicen med rembyten på min S3:a kostade i regionen 12-14.000 kr.

Om din bil har stått helt stilla under ett och ett halvt år är ju tyvärr risken ganska stor att det dessutom dyker upp diverse andra grejer som också behöver åtgärdas.
Magnus, Esprit V8-GT
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Jörgen!

En ny kamrem går loss på c:a 900:- och endast kamremsbytet inkl material på auktoriserad verkstad med orginalverktyg brukar gå loss på >8000:-. om du låter "Bertil" utföra bytet måste du försäkra dig om att han har lämplig utrustning för att justera remmens spänning på ett korrekt sätt (Lotus föreskriver användande av en speciell "Lotus" Burroughs-gague). Detta är mycket viktigt då en felaktigt spänd rem kan orsaka maskinhaveri!

Om "Bertil" inte har någon form av egen försäkring eller inte kan lämna garanti på utfört arbete har han inte enligt min uppfattning möjlighet att ta i närheten av 8000 för att byta remmen (ex: motorn rasar när du kör ut på gatan därför att han glömt att skruva fast någon skruv ordentligt). Endast delarna till en rasad motor går på 20-30.000:- plus ett par veckors arbetskostnad.

Vad avser material så omfattar C-service byte av det mesta såsom:

1 kamrem: 900:-
3 nya kilremmar (3 olika): 280:-
6 liter motorolja av lämplig kvalisort (rekomendrad: Mineral 20W/50) c:a 80 kr/l = 480:-
Transmissionsolja till växellådan (GL-5) c:a 3 liter á 140 kr/l = 420:-
1 orginal oljefilter: 220:-
10 liter kylarglykol á 25 kr/l = 250:-
4 nya tändstift á 80 kr/st = 320:-
1 liter bromsvätska för byte (DOT4): 125:-
Nytt luftfilter: 150:-
Nytt bränslefilter: 75:-

Summa delar 3220:- (c:a)
Tillkommer c:a 1,5 dagars arbete med "Bertils" timtaxa (inkluderar kamremsbytet)

Enligt mitt C-service-schema tillkommer också kontroll och justering av ventilspel. En ganska omständig och tidskrävande procedur på S3:an som inte är inräknad i det ovanstående... :shock:

Mvh /Lasse (Utför på begäran service på Esprit i Stockholmsområdet)

:wave:
eli
Användare

Post by eli »

Ingår redovisad moms och vad lämnnar du för garantier?

/Eli
Rune
Stamgäst

Post by Rune »

Hej Lasse

Du verkar ha bra koll på skruvandet på Lotus.

Jag behöver lite hjälp med mekandet på min Lotus.

Kan du lägga ut ditt telefonnummer så kontaktar jag dej.

Jag bor också i metropolen Sollentuna :lol:
Plus2
Forumveteran

Post by Plus2 »

Jag har fått kritik för att mitt första tramsiga svar till Jörgen kan tolkas som att jag skulle ha något emot Bertil Carlsson. Mitt ursprungliga svar på frågan "Vem kan säga vad Bertil Carlsson tar betalt för service" såg ut så här:
Bertil? :uglyhammer:
Ikonen med gubbarna var menad att visa att jag var lite spydig mot Jörgens fråga, inte mot Bertil.

Jag ber om ursäkt för att det hela har misstolkats och kommer att tänka mig för innan jag svarar ironiskt eller spydigt igen.

Mvh,
P-O
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej på er!

Om ni behöver hjälp skickar ni ett PM till mig med telefonnummer så ringer jag upp. Har inte lust att skylta med min adress/telefonnummer på webben.

Mvh /Lasse
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

:lol: , men din bilförsäljning då??, där finns ju en massa info..

Hahahah. :tounge07:
joakim
SE highwing
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Skratta lagom du! :-D Dock, "point taken", det går naturligtvis att ringa på min jobbmobil 08 / 585 303 11 såväl på dagar som kvällar.

Du får passa dig för att vara allt för spydig :evilgrin10: Tänk på att jag ocså är forummoderator och kan ta bort :bawling: dina inlägg om du är för elak  :bigl:

Mvh /Lasse  :wave:
Post Reply